Content Marketing — teksty, tłumaczenia, grafiki, Social Media, reklama ADS, pozycjonowanie

Tytuły i śródtytuły w tekście SEO – o czym należy pamiętać?

Niejednokrotnie wskazywaliśmy, że seo copywriting to sztuka kompromisu. Jak wiadomo, samo tworzenie treści dla pozyskiwania czytelników okazuje się obecnie niewystarczające. Nawet najlepszy artykuł, bez odpowiedniej optymalizacji, może bardzo szybko zniknąć w odmętach internetu. Z tego powodu należy znaleźć złoty środek pomiędzy atrakcyjną i merytoryczną treścią a umiejętnym dobraniem i umieszczeniem w tekście słów kluczowych. W tej kwestii warto powiedzieć klika słów o tytułach i śródtytułach w tekście SEO.

Tytuły i Śródtytuły optymalizacja

Jaką rolę w tekście pełnią tytuły i śródtytuły?

Można śmiało przyrównać tytuł do pewnego rodzaju przynęty, którą autor tekstu „zarzuca” na swoich potencjalnych czytelników. Z tego powodu powinien być on atrakcyjny i chwytliwy, aby wzbudzać zainteresowanie odbiorcy. Jednocześnie musi też jasno wskazywać o czym będzie dany tekst, a tym samym czego można się z niego dowiedzieć. Chyba każdemu chociaż raz zdarzyło się zostać zwabionym przez intrygujący nagłówek, który (jak się potem okazało) nie miał nic wspólnego z zawartością artykułu i był  to jedynie tzw. clickbait.Taka sytuacja może rodzić uczucie frustracji, a także skutkować brakiem zaufania wobec danej witryny. Co prawda, takie „oszustwo” zwiększa klikalność w stronę, jednak nie ma większego przełożenia na konwersję. Konstruując tytuły musimy pamiętać, że naszym celem jest nie tylko wzbudzenie zainteresowania, ale jednocześnie rzetelne informowanie czytelnika, co zyska czytając nasz tekst.

Śródtytuły znajdują swoje zastosowanie szczególnie w długich artykułach, chociaż tak naprawdę można po nie śmiało sięgać nawet przy tworzeniu opisów produktów czy kategorii. Tak jak na przykładzie poniżej:

Opis kategorii z nagłówkami

Źródło: https://www.take.shop/pl/swetry-i-kardigany-6682

Można powiedzieć, że pełnią one rolę drogowskazu: skutecznie podpowiadają czytelnikowi jakie informacje znajdują się w danym fragmencie. Jeśli w danym artykule zainteresuje go tylko określony zakres tematyczny, to szybko prześledzi całość i znajdzie akapit jemu poświęcony.

Tytuły i śródtytuły mają również ogromne znaczenie dla formatowania tekstu, dzięki czemu staje się on bardziej przejrzysty dla oka, a tym samym skutecznie zachęca nas do lektury. Wystarczy spojrzeć na poniższy przykład: na obu stronach znajduje się ten sam fragment naszego artykułu, przy czym tylko jeden z nich zawiera śródtytuły:

jak formatować tekst

Nagłówki a SEO

Umiejętnie skonstruowane tytuły i śródtytuły nie tylko zachęcają czytelnika do przeczytania artykułu, ale mogą również wspierać proces pozycjonowania danej strony internetowej. Jaki więc wpływ mają nagłówki na SEO? Wiele osób wychodzi z założenia, że ich prawidłowa optymalizacja nie jest istotną kwestią, gdyż działania te przynoszą niewielkie znaczenie dla SEO. To prawda, że samo dostosowanie nagłówków nie skutkuje natychmiastowym sukcesem naszej witryny w sieci. Niemniej, ma ono wpływ na pozycjonowanie, a więc jeśli zadziałamy kompleksowo i usprawnimy jednocześnie pozostałe elementy, możemy spodziewać się zauważalnych efektów.

Warto jednak pamiętać, że nagłówki w tekście występują na różnych poziomach, a każdy z nich określa ich znaczenie w tekście. W owej hierarchii można wyróżnić sześć wariantów, przy czym oznaczenie H1 odnosi się do nagłówka o największej randze, z kolei H6 o najmniejszej.

H1 pełni tak naprawdę rolę tytułu dla całego wpisu, dlatego jego optymalizacja powinna być dla nas kwestią priorytetową. Jak podkreślaliśmy w poprzednim akapicie, musi on również odpowiadać na pytanie: jakiego tematu dotyczy ten tekst? Według Sreaming Frog do najczęściej popełnianych błędów w kwestii nagłówków H1 należą: ich niestosowanie, kopiowanie w obrębie witryny oraz tworzenie zbyt długich tytułów. Zdaniem specjalistów z dziedziny SEO warto przestrzegać poniższych wskazówek:

  • słowo kluczowe powinno wyglądać naturalnie (jeśli jego niezmieniona forma wpływa negatywnie na atrakcyjność tytułu, to należy ją odmienić),
  • fraza kluczowa powinna znajdować się możliwie najbliżej początku tytułu,
  • treść nagłówka nie powinna być za długa (max. 2 wiersze),
  • nagłówki H1 powinny być unikalne dla wszystkich podstron.

Co zatem z H2-H6? Zasady są podobne, przy czym nie należy zamieszczać w treści każdego z nich głównej frazy. Dlaczego? Takie działanie może być odczytane przez algorytmy jako celowe upychanie słów kluczowych, z kolei przez czytelnika za nienaturalny i mało ciekawy zabieg. W nagłówkach tego rzędu o wiele lepszym rozwiązaniem jest tworzenie intrygujących i ciekawych śródtytułów np. z synonimami słów kluczowych.

Jak tworzyć ciekawe tytuły i śródtytuły SEO?

We wstępie wspominaliśmy o sztuce kompromisu w seo copywritingu. Nie inaczej jest w przypadku tworzeniu tytułów i śródtytułów w tekście SEO. Powinny one zachęcać odbiorcę do zapoznania się z treścią, a jednocześnie posiadać określone słowa kluczowe, bądź też ich synonimy. Tak, jak podkreślaliśmy wcześniej: muszą być one jednak sformułowane w naturalny sposób.

Najpopularniejsze rodzaje nagłówków

W 2017 roku Buzzsumo poddało analizie ponad sto milionów nagłówków, dzięki czemu doszło do ciekawych wniosków. Według badań do najciekawszych z nich należały głównie tytuły, które sugerowały rozwiązanie jakiegoś problemu, bądź też były nasycone silnymi emocjami. Według analizy największą popularnością cieszą się więc nagłówki o charakterze poradnikowym (np. Jak zabezpieczyć meble ogrodowe zimą?), zawierające ranking (np. „5 największych trendów ogrodowych na 2019 rok”) czy przedstawiające skutek (np. Lawenda w ogrodzie – sposób na skuteczną walkę z komarami).  Nic dziwnego, bowiem w ostatnich latach to właśnie za pomocą wyszukiwarki internetowej szukamy sposobów na rozwiązanie rozmaitych problemów. „Radzimy się” zarówno w kwestii pielęgnacji przydomowego trawnika, jak i szukamy skutecznego sposobu na walkę z przeziębieniem.

Stawiaj pytania

Tytuły i śródtytuły w tekście SEO mogą stanowić więc odzwierciedlenie zapytań, które kierują do wujka Google nasi potencjalni odbiorcy. W tym celu wystarczy skorzystać z prostego narzędzia np. takiego jak Answer The Public, które w krótkim czasie wskaże nam sugestie pytań związanych z naszym słowem kluczowym. Na poniższym przykładzie można zaobserwować jakie propozycje zostały wygenerowane po wpisaniu frazy „meble ogrodowe”. To tylko część z zasugerowanych pytań, niemniej wiele z nich mogłoby stanowić podstawę do stworzenia skutecznych tytułów i śródtytułów w tekście SEO.

jak tworzyć nagłówki seo

Źródło: https://answerthepublic.com

Co więcej, z rozważań Buzzsumo wynika, że największym zainteresowaniem cieszą się nagłówki ujęte w formie pytania. Równie dużą popularnością cieszą się tytuły zawierające liczby np. „X sposobów na…”, „X kroków do zgrabnej sylwetki” itd. Według analizy nie bez znaczenia jest również długość nagłówków, która nie powinna przekraczać 90 zzs.

W tworzeniu ciekawych tytułów i śródtytułów z pewnością pomoże nam odpowiedź na pytanie: kto jest odbiorcą publikowanych treści? Nagłówki o spersonalizowanym przekazie mają większy szansę na pozyskiwanie określonych czytelników. Ponadto będziemy wiedzieć, czy możemy sobie pozwolić np. na humorystyczne zwroty opierające się na grze słów, czy też na na profesjonalne wyrażenia wynikające ze specyfiki danej branży.

Jeśli prowadzisz firmowego bloga i potrzebujesz wsparcia w tworzeniu ciekawych, a zarazem zoptymalizowanych artykułów, koniecznie zgłoś się do naszej agencji copywritingu Conture.

jak tworzyć nagłówki SEO