Jakie jest zadanie copywritera?
Jednym z najważniejszych zadań każdego copywritera jest sprzedaż. Wykorzystuje do tego siłę słów – ich odpowiednie zastosowanie może przekonać do zakupu mnóstwo osób. Tylko jak to zrobić? Istnieje wiele sposobów mówiących o tym, jak stworzyć skuteczny tekst reklamowy. Jednym z nich jest często wykorzystywany schemat składający się z czterech założeń. Oto model AIDA i jego zastosowanie w copywritingu.
Model AIDA – jak zastosować go w copywritingu?
AIDA to akronim, zbudowany z pierwszych liter czterech najważniejszych założeń modelu:
- ATTENTION – przyciąganie uwagi
- INTEREST – budowanie zainteresowania
- DESIRE – wzbudzanie pożądania
- ACTION – wzywanie do działania
Model ten pojawia się w licznych przekazach reklamowych, zarówno w telewizji, radiu, prasie jak i internecie. Sposób jego działania jest niezwykle prosty: przyciągamy uwagę odbiorcy, a następnie prezentujemy naszą ofertę w taki sposób, aby wzbudziło to jego zainteresowanie. Następnie, wykorzystując język korzyści, sprawiamy, aby nasz czytelnik poczuł potrzebę skorzystania z naszej oferty i czym prędzej wzywamy go do wykonania pożądanej akcji, np. kupienia produktu w sklepie lub zostawienia swoich danych kontaktowych. Poniżej szczegółowo opisujemy każdy element:
Attention – przyciąganie uwagi
Przykucie uwagi potencjalnego klienta to pierwszy krok, który umożliwi stworzenie skutecznego tekstu reklamowego. Warto wiedzieć do kogo kierujemy nasz komunikat – im bardziej odnosi się on do danej osoby, tym większa szansa, że przeczyta ona to, co mamy jej do powiedzenia. W świecie, w którym odbiorcy są codziennie bombardowani mnóstwem komunikatów, musimy się odpowiednio wyróżnić. Jak to zrobić? Warto skorzystać z naszych 8 niezawodnych sposobów na tworzenie chwytliwych nagłówków. Odpowiedni tytuł to bodziec, który przekona naszego adresata, że warto poświęcić nam trochę czasu.
Interest – zainteresowanie
Przyciągnęliśmy ich uwagę! Teraz musimy skorzystać z naszego bogatego arsenału i przekonać klienta, że kliknięcie w dany link nie było błędem. W tym miejscu przedstawiamy pewien problem, który, o ile dobrze trafiliśmy z grupą docelową, prawdopodobnie dotyczy też naszego odbiorcy. Warto zrobić to w ciekawy i interesujący sposób, nie ryzykując porzuceniem tak ciężko zdobytej uwagi. Jedną z wartych wykorzystania technik jest storytelling, o którym pisaliśmy już wcześniej – sprawdź trzy najważniejsze zasady storytellingu. Na samym końcu prezentujemy rozwiązanie, będące częścią naszej oferty.
Desire – wzbudzenie pożądania
Nasz odbiorca wie, że istnieje pewien problem i jego rozwiązaniem jest właśnie nasza oferta. Teraz model AIDA sugeruje działania, które sprawią, że nasz czytelnik uzna, że nasza propozycja sprawdzi się również w jego przypadku. To właśnie tutaj musimy sprzedać nasz produkt za pomocą odpowiednich argumentów. Spróbujmy pobudzić emocje i wyobraźnie naszego potencjalnego klienta. W tym celu doskonale sprawdzi się język korzyści, pozwalający na tworzenie atrakcyjnych treści. Odpowiednio wypunktowane benefity, poparte właściwymi przykładami są kluczem treści reklamowych.
Action – wezwanie do działania
Ostatni punkt, o którym mówi model AIDA to zachęcenie przekonanego już klienta do podjęcia jakiegoś działania. Najczęściej przybiera formę klasycznego call to action – wezwania do kupienia produktu na stronie, zapisania się do newslettera czy podania swoich danych kontaktowych. W tym miejscu warto skorzystać z krótkiego, bezpośredniego zwrotu do adresata i trybu rozkazującego. Cały proces zakupowy oparty o elementy content marketingu może znacznie zwiększyć konwersję – warto wiedzieć, jakie są sposoby na wykorzystanie content marketingu w e-commerce.
Pamiętaj, że jeśli szukasz pomocy w tworzeniu skutecznych treści reklamowych, możesz skorzystać z doświadczenia agencji marketingowej Conture z Poznania – bardzo chętnie rozwiążemy Twój problem!