Jak zwiększać sprzedaż w sklepie internetowym dzięki SXO (SEO+UX)
Prowadzenie sklepu internetowego wymaga zaprojektowania i wdrożenia odpowiedniej strategii marketingowej, która zapewni skuteczność w kontekście sprzedażowym. Podejmowane działania powinny skupiać się na tym, aby użytkownicy odwiedzali serwis, a następnie realizowali transakcję. Z pomocą przychodzi SXO, czyli połączenie SEO oraz UX.
Czy SEO sprzedaje?
Według raportu Amazee Metric pierwsze 5 darmowych wyników wyszukiwania w Google generuje około 70% kliknięć. Użytkownicy są leniwi i rzadko zapoznają się z treściami, które notują niższą pozycję. Dodatkowo w przypadku wyszukiwarki Google algorytm jest w stanie wyświetlać wyniki dopasowane intencyjne i semantycznie do potrzeb internautów. Narzędzie to wzbudza zaufanie, więc osoby z niego korzystające wybierają w jeden z wyników uplasowanych na wysokiej pozycji.
Łatwo więc wywnioskować, że właściciele sklepów internetowych mogą pozyskiwać ruch właśnie w ten sposób – tylko jak zbudować widoczność w wyszukiwarce? Odpowiedzią na to pytanie jest SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie. To strategia opierająca się na optymalizacji witryny w taki sposób, aby serwis był „lepiej oceniony” przez algorytm Google. Dzięki temu sklep znajdzie się na wyższej pozycji w wyszukiwarce.
Zdj. 1. Wyniki wyszukiwania Google. Źródło: opracowanie autora.
Czy strategia SEO wpływa na sprzedaż? Celem pozycjonowania jest budowanie widoczności w sieci oraz generowanie ruchu organicznego. Realizacja konwersji (w przypadku sklepów to sprzedaż produktów) jest zdarzeniem zależnym od wielu czynników: polityki cenowej, sposobu realizacji zamówień, dostaw produktów, jakości wyrobów, a także tego, jak pod kątem UX (użyteczność dla użytkowników) prezentuje się serwis internetowy. Jeżeli przyciski nie działają, nawigacja została błędnie zaprojektowana, a użytkownika co chwila nękają wyskakujące okienka, istnieje duże ryzyko, że generowany dzięki SEO ruch organiczny nie przełoży się bezpośrednio na wzrost sprzedaży.
Co to jest SXO i na czym polega?
Sposobem na pozyskiwanie ruchu oraz jego wartościowanie z myślą o sprzedaży w e-commerce jest strategia SXO (Search Experience Optimization). To synergia SEO oraz UX (User Experience), opierająca się nie tylko na pozycjonowaniu sklepu, lecz także wartościowaniu ruchu dzięki projektowaniu użytecznych rozwiązań dla odbiorców.
Zdj. 2. Wizualizacja strategii SXO. Źródło: opracowanie autora.
SXO jest więc rozszerzeniem strategii SEO i pozwala realizować w wyszukiwarce marketing, który ma za zadanie nie tylko generować ruch, lecz także go wartościować w celu zwiększenia sprzedaży oferowanych produktów. Aby tego dokonać, należy zaprojektować serwis z myślą o potrzebach oraz intencjach użytkowników.
Podstawowe elementy SXO w e-commerce to:
- optymalizacja techniczna sklepu,
- skrócenie czasu ładowania,
- responsywność,
- budowa przyjaznej architektury informacji,
- stworzenie/edytowanie menu i nawigacji pod potrzeby użytkowników,
- testy A/B.
Realizacja poszczególnych aspektów SXO jest zawsze uzależniona od charakterystyki konkretnego sklepu internetowego. Należy wyeliminować wszystkie błędy, które negatywnie wpływają na SEO oraz UX – do ich wyszukiwania oraz analizy służy audyt. To raport stworzony przez specjalistę SXO, składający się z zestawienia najważniejszych elementów wymagających poprawy.
SXO a konwersja
W kontekście wyników SXO ma wyraźną przewagę nad samym SEO. Mowa przede wszystkim o konwersji, która w tym przypadku pozostaje znacznie wyższa za sprawą UX. Doskonałym tego dowodem jest case study z branży meblowej, jakie opublikowała agencja SXO Semcore. Strategia łącząca SEO oraz UX obejmowała tworzenie contentu, optymalizację techniczną, poprawę architektury informacji oraz pozyskiwaniu naturalnych linków zewnętrznych. Ostatecznie udało się zwiększyć ruch o 321%, co doprowadziło do wzrostu współczynnika konwersji o 71%.
To bardzo ważne, aby podejmować działania mające na celu wartościowanie pozyskiwanego ruchu. W przeciwnym wypadku wysoka pozycja w Google nie przełoży się na wzrost konwersji, a w przypadku sklepu internetowego to przede wszystkim sprzedaż determinuje efektywność realizowanej strategii marketingowej.
4 techniki SXO zwiększające sprzedaż w sklepie internetowym
Istnieje szereg technik SXO, które pozwalają zwiększać konwersję. Należy jednak pamiętać, że sposób ich wdrożenia jest zależny od aktualnej sytuacji serwisu oraz jego charakterystyki.
#1 Testy A/B na podstronach prowadzących bezpośrednio do konwersji
Strony odpowiedzialne za realizację konwersji muszą być naprawdę dopracowane. Nawet najmniejszy element ma znaczenie i może wywrzeć negatywny wpływ na zachowanie użytkownika. Dlatego w strategii SXO przeprowadza się testy A/B, w ten sposób udostępniając internautom różne wersje tej samej podstrony, aby ostatecznie sprawdzić, która z nich wyróżnia się wyższym współczynnikiem konwersji.
Zdj. 3. Przykładowe wersje strony w ramach testu A/B. Źródło: opracowanie autora.
#2 Użyteczne linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne to nie tylko menu czy nawigacja. Odnośniki powinny być także umieszczone w treści. To szczególnie ważny element w artykułach blogowych (lub innych materiałach o takim charakterze). Na tych podstronach użytkownik nie zrealizuje konwersji – musi przejść do adresu URL produktu lub kategorii. Przy pomocy odpowiedniego linkowania wewnętrznego, najlepiej kontekstowego, ułatwia się realizację tego zadania.
Zdj. 4. Wizualizacja linkowania wewnętrznego. Źródło: zalando.pl.
#3 Optymalizacja pod kątem Core Web Vitals
Core Web Vitals to wskaźniki zaprojektowane przez Google, którym celem jest lepsze zrozumienie tego, jak zoptymalizować witrynę w celu zapewnienia lepszych doświadczeń użytkownikom. Dodatkowo pozytywne wyniki w tym zakresie mogą ułatwić pozycjonowanie – Google potwierdza, że CWV są jednym z czynników rankingowych i wpływają na pozycję w wyszukiwarce. Każdy użytkownik może sprawdzić wartość tych wskaźników na platformie web.dev przy pomocy narzędzia PageSpeed Insights. Zadbanie o Core Web Vitals może więc wpływać nie tylko na SEO, lecz także UX. Z tego względu optymalizacja sklepu w tym zakresie jest ważną techniką SXO.
Zdj. 5. Wizualizacja elementów składowych Core Web Vitals. Źródło: opracowanie autora.
#4 Formularze kontaktowe i CTA
W sklepach internetowych formularze kontaktowe nie są często spotykane. Optymalizacja SXO tych elementów przydaje się więc na stronach, gdzie pozostawienie danych osobowych jest liczone jako konwersja. Podobna sytuacja dotyczy przycisków, w tym CTA. Zarówno w sklepach, jak i witrynach wizytówkach, powinny być zaprojektowane w taki sposób, aby zachęcać do kliknięcia. Odpowiedni dobór słów, kolorów i elementów interfejsu ma ogromne znaczenie pod kątem konwersji.
Czy SXO to strategia wyłącznie dla sklepów?
SXO kojarzy się przede wszystkim ze strategią dla sklepów internetowych. W praktyce jednak takie rozwiązanie może być wdrożone na praktycznie każdej stronie, również firmowej wizytówce, która nie służy do sprzedaży, ale na przykład do pozyskiwania leadów poprzez formularz kontaktowy. W takiej sytuacji równie ważna jest wysoka pozycja zapewniająca ruch, następnie użytkownicy powinni z łatwością poruszać się po serwisie, a realizacja konwersji nie powinna sprawiać trudności w żadnym momencie.
Także na stronach internetowych możliwe jest wykorzystywanie technik SXO – w takiej sytuacji nie dochodzi do sprzedaży, ale wzrasta współczynnik konwersji, czyli odsetek internautów wykonujący konkretną czynność (np. zostawienie danych kontaktowych).
Co więcej, strategia SXO wspiera także inne kanały marketingowe i pozwala redukować środki wydawane na reklamę w Internecie. Doskonałym tego przykładem jest możliwość skonfigurowania znacznie trafniejszego remarketingu, bowiem dzięki UX porzucenie koszyków spada, dlatego reklamy mogą być kierowane do wąskiego grona odbiorców, czyli użytkowników niemal całkowicie zdecydowanych na zakup.
Wdrożenie SXO wymaga wiedzy z zakresu SEO oraz UX. Dlatego jest to strategia realizowana przez profesjonalne agencje, dysponujące gronem specjalistów z umiejętnościami w tym zakresie. Efektem takiego rozwiązania są widoczne na wielu płaszczyznach – rośnie przede wszystkim ruch wraz z liczbą realizowanych konwersji.
Źródła:
https://www.advance-metrics.com/en/blog/the-top-5-results-in-google-get-almost-70-of-all-clicks/
Krystian Fijał — SEO & Content Specialist w Semcore