Przemyślana komunikacja w social mediach jest równie istotna, jak pisanie artykułów eksperckich na firmowego bloga. Dlaczego? Przede wszystkim tworzenie poprawnych wpisów potrafi skutecznie przyciągnąć uwagę ściśle określonej grupy odbiorców. W efekcie nasza aktywność w mediach społecznościowych może stać się wiarygodną formą promocji prowadzonego bloga. Stanowi to duże ułatwienie dla czytelników, którzy są na bieżąco z najnowszymi wpisami. Po drugie, umiejętnie tworzenie postów może stać się szansą na pozyskanie nowych klientów. A co za tym idzie: zwiększenie wyników sprzedaży.
Efektywny copywriting w mediach społecznościowych powinien być dostosowany zarówno do kanału w którym publikowane są treści, jak i do profilu odwiedzających go osób. A zatem: jak pisać posty, aby zdobywać klientów w social mediach?
Czy warto dbać o copywriting w social mediach?
Facebook Addiction Disorder – tak eksperci określają uzależnienie od mediów społecznościowych. Co prawda latem zeszłego roku Mark Zuckerberg podjął kroki, aby przeciwdziałać temu problemowi. Dzięki nowym narzędziom możemy monitorować oraz ustalać limit czasu spędzonego w social mediach. Czy to oznacza, że coraz rzadziej będziemy sięgać po telefon w celu scrollowania postów i zdjęć?
Po pierwsze na takie wnioski jest póki co za wcześnie. Wystarczy jednak w drodze do pracy, w tramwaju czy autobusie, rozejrzeć się dookoła siebie, a liczba osób ze smartfonem w dłoni sama nasunie odpowiedź. Nie ma wątpliwości: z mediów społecznościowych korzysta znaczna część osób. Według danych z 2018 roku w Polsce odnotowano 16,8 mln użytkowników Facebooka powyżej 13 roku życia. Ponadto z social mediów korzysta coraz więcej osób starszych, co wynika z badań zaprezentowanych w 2016 roku w magazynie Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. To sygnał, że są one doskonałym źródłem pozyskiwania klientów dla każdego rodzaju biznesu.
Z drugiej strony nie można lekceważyć zapowiedzi zmian takich osób jak Zuckerberg. Tym bardziej, że ich celem jest stworzenie środowiska, które sprzyja efektywnemu wykorzystywaniu mediów społecznościowych. Liczba ich użytkowników nie maleje, ale być może będą oni inaczej gospodarować swoim czasem. To dodatkowy argument, aby dowiedzieć się jak pisać posty, które wzbudzają zainteresowanie potencjalnych klientów.
Jak pisać posty?
Podobnie jak nie istnieje jedna recepta na udany tekst, tak samo nie otrzymamy jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: jak pisać posty na Facebooka czy Instagrama. Na okrągło powtarza się, że w mediach, w których liczy się szybka informacja, kategorycznie nie można tworzyć zbyt długich i szczegółowych wpisów. To prawda, ale zawsze istnieją pewne odstępstwa od reguły. Rozbudowane, ale przy tym unikalne i merytoryczne wpisy mogą również wpłynąć pozytywnie na wizerunek marki. Sprawdza się to jednak tylko w sytuacji, gdy post skierowany jest do wąskiej, specjalistycznej grupy.
Jeśli firma nie posiada w swoim zespole doświadczonego copywritera lub nie korzysta z usług agencji content marketingowej, z pewnością powinna zapoznać się jedną z poniższych reguł.
Reguła 4C
Jedną z cennych wskazówek w trakcie tworzenia postów jest reguła 4C, mówiąca o tym, czym powinien charakteryzować się prawidłowy wpis. Sprawdza się doskonale w mediach, w których mamy mało czasu na przyciągnięcie uwagi odbiorców np. na Facebooku, Twitterze czy Instagramie. Według niej post powinien być:
- clear (jasny),
- concise (zwięzły),
- compelling (atrakcyjny),
- credible (wiarygodny).
Wystarczy spojrzeć na załączony poniżej przykład. Post jest zwięzły, a z jego treści bez problemu można wywnioskować o co chodzi. Zresztą znajdujący się poniżej odnośnik przekierowuje nas do tej konkretnej części oferty. Z kolei dołączone do wpisu zdjęcie nadaje mu atrakcyjnego charakteru, natomiast powołanie się na nazwisko czołowej polskiej blogerki modowej czyni go bardziej wiarygodnym.
Źródło: https://www.facebook.com/zalando.polska/
Kto? Dlaczego? Kiedy? Co?
Podczas tworzenia postów o charakterze sprzedażowych wielu copywriterów rozpisuje się o najważniejszych cechach produktu czy osiągnięciach marki. W ten sposób zapominają o samym kliencie. Znany z psychologii termin, określany efektem coctail party mówi jednak, że ludzie instynktownie wyszukują informacje o sobie. Dla przykładu: gdy w głośnej sali, wypełnionej po brzegi gośćmi, ktoś nagle wypowie nasze imię, istnieje duża szansa, że je usłyszymy. Zanim więc przystąpimy do tworzenia postów, warto uzyskać odpowiedzi na poniższe pytania:
- do kogo skierowany jest ten produkt?
- dlaczego dana osoba powinna się nim zainteresować?
- kiedy może go zdobyć?
- co musi zrobić?
Poniższy przykład dobrze ilustruje zastosowanie tej reguły. Już pierwsze słowa sugerują potencjalnych odbiorców, a mianowicie kobiety poszukujące stylizacji sylwestrowej. Opis sukienki w połączeniu ze zdjęciem oraz gwarancja wysokiego rabatu stanowi odpowiedź na drugie pytanie. Dalej z treści posta dowiadujemy się, że promocja aktywna jest już „teraz” i aby z niej skorzystać wystarczy kliknąć w link.
Źródło: https://www.facebook.com/Mohito.Fashion/
Model AIDA – jak pisać?
O modelu AIDA, jako o przepisie na atrakcyjny tekst, wspominaliśmy niejednokrotnie. Nic dziwnego, bowiem ta znana od wielu lat technika marketingowa nadal stanowi uniwersalną receptę na tworzenie treści reklamowych. Akronim ten kryje cztery etapy poprowadzenia odbiorcy:
- Attention – przyciąganie uwagi,
- Interest – budowanie zainteresowania produktem,
- Desire – wzbudzania pożądania tym, co oferujemy,
- Action – wezwanie do działania i konkretnej akcji.
Jak pisać posty według modelu AIDA? Pierwszy etap powinien przybierać formę ciekawego wstępu lub intrygującej grafiki. W tej roli równie doskonale sprawdza się nagłówek typu “cliffhanger”, który przyciąga uwagę, ale nie podaje gotowego zakończenia np. „Jak sprawić, aby…”. Następnie powinniśmy zaprezentować najważniejsze zalety naszego produktu – w przypadku postów na Facebooka czy Instagrama, dla przejrzystości warto dokonać tego w formie wypunktowania. Z kolei w trzecim etapie musimy wpłynąć na postawę odbiorców np. odwołując się bezpośrednio do ich emocji. Na samym końcu wzywamy odbiorców do konkretnego działania np. za pomocą bezpośrednich zwrotów („Zapisz się”, „Sprawdź” itp.) oraz przycisku CTA, czyli Call to Action.
Źródło: https://www.facebook.com/answearcom/
Copywriting w social mediach – o czym jeszcze warto pamiętać?
Po wybraniu reguły, według której chcemy tworzyć swoje posty, warto zadbać jeszcze o kilka dodatkowych kwestii, a mianowicie:
- urozmaicajmy treść postów emotikonami, zdjęciami, materiałami wideo itp.,
- unikajmy zbyt długich wpisów w mediach, w których liczy się szybka informacja,
- obietnice oraz zapewnienia o zaletach produktu popierajmy za pomocą badań, statystyk czy opinii osób, które są autorytetami w danej branży.
Jeśli szukasz sposobu na skuteczne komunikowanie się w social media, powierz tworzenie treści agencji content marketingowej. Profesjonalni copywriterzy wiedzą, jak pisać posty, które wzbudzą zainteresowanie potencjalnych klientów.