Insight konsumencki a komunikacja — jak wpływa na strategię content marketingową?
Insight konsumencki jest kluczem do stworzenia strategii dla Twojej firmy. Powodzenie kampanii reklamowej może zależeć od odpowiedniej znajomości pragnień odbiorcy, zarówno tych jawnych, jak i podświadomych. Korzystna cena i oryginalny pomysł na markę często nie wystarczy, aby przekonać konsumenta do Twojej oferty. W drodze do przebicia się spośród konkurencji liczy się przede wszystkim zrozumienie motywacji, które skłonią odbiorców do zakupu. Jak rozpoznać potrzeby Twojego klienta? Co sprawia, że konsument sięga po dany produkt czy usługę? Czym jest insight konsumencki i dlaczego oparta na nim strategia content marketingowa daje duże korzyści?
Z tego artykułu dowiesz się:
- jakie narzędzia są przydatne w procesie badania potrzeb klienta,
- na czym polega insight konsumencki,
- jak prawidłowo wykorzystać go do strategii Twojej firmy.
Insight konsumencki — podstawowe informacje
Żadna kampania reklamowa lub strategia marketingowa w dzisiejszych czasach nie będzie skuteczna bez zapoznania rynku, a zwłaszcza jego potrzeb. Każdy krok firmy powinien zacząć się od znajomości potencjalnego klienta. Dlatego tak istotny jest dobrze przeprowadzony insight konsumencki — ang. consumer insight — czyli rozpoznanie potrzeb odbiorców, pozwalające sprzedawać precyzyjnie dopasowane do nich produkty.
To oparta na rzetelnych badaniach strategia, która ma przedstawić analizę klienta, m.in. jego przekonań, postaw, preferencji, rytuałów konsumpcyjnych oraz sposobów wyrażania potrzeb. Znalezienie wszystkich tych aspektów przyczyni się do pogłębionej więzi między firmą a odbiorcą, czego późniejszym pozytywnym skutkiem może być zwiększone zaufanie. Prowadzona komunikacja będzie o tyle skuteczniejsza, o ile insight został oparty o rzeczywiste zapotrzebowania na rynku konsumenckim.
Równocześnie trafnie przeprowadzone rozeznanie potrzeb klienta jest ułatwieniem w trakcie dobierania odpowiednich narzędzi i nadaniu określonej formy przekazom wirtualnym oraz tekstowym. Dzięki niemu możesz sprecyzować język, jakiego będziesz używał w treściach kierowanych do konsumentów, wybrać kanały komunikacyjne, a przede wszystkim dowiedzieć się, w jaki sposób skutecznie skupić uwagę odbiorców.
Jak poznać potrzeby klientów?
Przeprowadzanie badań w celu zrozumienia ludzi musi być wnikliwą analizą informacji pozyskanych z różnych kanałów. Z pewnością insight konsumencki nie powinien być oparty na luźnych skojarzeniach bądź porównywaniu się ze skuteczną kampanią innej marki. Nie jest również uniwersalnym zbiorem zasad, które sprawdzą się w każdym biznesie. Prawidłowo przeprowadzony insight wymaga doświadczenia badawczego oraz przetestowanych metod.
Do analizy w pierwszej kolejności wykorzystaj wszelkie informacje o własnej marce – sprawdź dane sprzedażowe, statystyki i wyniki stron oraz innych kanałów komunikacji. Przodującym narzędziem, które pomoże Ci przeprowadzenie insight’u firmy będzie Google Analytics. Powstałe wyniki mają najlepsze przełożenie na rzeczywistość, gdyż opierają się na Twoich doświadczeniach i ewentualnych zapotrzebowaniach.
Równocześnie zacznij przyglądać się różnym wątkom prowadzonym przez potencjalnych klientów. Sprawdź, co mówi, o czym pisze i jakie tematy podejmuje Twoja grupa docelowa. Wykorzystaj w tym celu narzędzia takie jak: Google Trendy, Brand24 czy SentiOne. Znajdź również najważniejsze frazy i słowa kluczowe, aby w późniejszym czasie wnieść ich potencjał do przyszłych kampanii marketingowych. Najszybciej zlokalizujesz je dzięki narzędziom: Google Keyword Planner, Ubersuggest i Answear The Public. Natomiast Sotrender sprawdzi się do analizy konkurencji, w tym pozyskania informacji na temat wypowiedzi ich klientów.
Jednym z największych źródeł wiedzy na temat konsumentów jest internet. Dzięki narzędziom, które oferuje, możesz przekonać się, jakie wątki najczęściej konsumenci wyszukują w Google bądź co oglądają na YouTubie. Cennych informacji dostarczają również strony o charakterze rozrywkowym, na przykład uwielbiany przez pokolenie Z TikTok. Dodatkowo cennym źródłem wiedzy może okazać się Discord, który swoją formą przypomina popularne niegdyś fora internetowe, a jest dzisiaj powszechnie używany do dyskusji online. Analizując zamieszczone tam treści, dowiesz się, jakie tematy są obecnie ważne dla danej grupy, co ją irytuje, a co bawi.
Media społecznościowe w ogromnej liczbie przypadków okazują się błogosławieństwem dla strategów marki. To za ich pośrednictwem możesz z łatwością wejść w interakcję z potencjalnymi klientami. Zadaj im pytania w komentarzach pod postami u konkurencji, stwórz krótkie ankiety w Instastories lub przeglądaj fora i grupy tematyczne na Facebooku czy LinkedIn. Ponadto zwróć uwagę na opinie o produktach z tej samej kategorii. Dzięki temu dowiesz się, co jest atrakcyjne dla Twojej grupy docelowej.
Korzyści z zastosowania insight’u konsumenckiego
Po wyszukaniu już wszystkich istotnych informacji nadszedł czas na pytanie – co dokładnie możesz z nimi zrobić? Jak Twoja firma skorzysta na dogłębnym zrozumieniu potrzeb i zachowań grupy docelowej? Otóż zysk będzie widoczny na wielu płaszczyznach funkcjonowania marki.
Insight konsumencki jest narzędziem, dzięki któremu przede wszystkim kompleksowo usprawnisz tworzenie skutecznej strategii marketingowej. Poznanie potrzeb i motywacji konsumentów sprawi, że łatwiej dostrzegą daną ofertę. Na bazie insightów copywriter będzie mógł stworzyć hasła, claimy i nagłówki, które następnie Twój potencjalny klient przeczyta. Przełoży się to na efektywność kampanii, a w konsekwencji wizerunek marki.
Już dawno minęły czasy, kiedy to firma kreowała potrzeby kupujących. Dzisiaj przedsiębiorcy skupiają się na ich zaspokojeniu, a nie sztucznym wytwarzaniu. Uzyskanie przewagi marketingowej w głównej mierze bazuje na swoistej empatii, bo poprzez znajomość emocji, problemów i celów odbiorcy, marka zostaje zauważona i doceniona na tle konkurencji.
Aktywne słuchanie klienta może stać się bazą do podejmowanych w przyszłości zmian. Będziesz w stanie zauważyć, jakie nowe produkty czy usługi warto wprowadzić do oferty. Dodatkowo stworzysz listę argumentów przemawiających za wyborem Twojej marki, opartą na wartościach ważnych dla potencjalnych klientów. Pamiętaj – skuteczna komunikacja marketingowa to wzrost sprzedaży dla firmy.
Jak zbudować skuteczną strategię na podstawie insight’u konsumenckiego?
Poznanie potrzeb konsumentów korzystnie wpływa na odbieranie przez nich komunikatów. W konsekwencji może to zmieniać ich zachowania i dać firmie wskazówki jak zwiększyć sprzedaż. Najskuteczniejsza komunikacja będzie w pełni akceptowana przez odbiorcę, a co za tym idzie – wiarygodna.
W marketingu istnieje zasada 4R dobrego insight’u:
- Reality – jest realny, prawdziwy dla odbiorcy, wynika z faktów
- Relevance – odpowiada jego potrzebom, adekwatnie nawiązuje do problemu
- Resonates – rezonuje z klientem
- Reaction – zachęca do działania
Są to główne cechy, na którym powinien bazować dobrze przeprowadzony insight konsumencki, jednak niejedyne. Równie ważną właściwością skutecznego wglądu jest oddziaływanie na emocje odbiorcy. Funkcja emotywna doskonale się sprawdza przy sprzedaży, gdyż to w niej tkwi siła przekazu. Może stanowić ona m.in. podstawę do nawiązania więzi czy relacji z marką.
Inną istotną cechą efektywnego insight’u będzie jego zdolność do personalizowania Twojej strategii marketingowej. Ponieważ na świecie konkurencja jest zatrważająca, tworzenie indywidualnego komunikatu stało się koniecznością dla wielu przedsiębiorstw. Ukierunkowanie i spersonalizowanie pomaga docierać z lepszym, bardziej klarownym przekazem, a tym samym przyciągać i zatrzymywać klientów.
Insight konsumencki a reklama – jak korzystać z informacji o grupie docelowej?
Dyskusja o zapotrzebowaniach człowieka zawsze powinna się rozpocząć od samej genezy tego pojęcia oraz podstawy do wielu dalszych jego rozważań. Za najważniejszą hierarchię uznano „piramidę Maslowa”, w którym opisane są potrzeby od najniższego do najwyższego rzędu, według ich istotności w rozwoju. Użyty przez Leroy Merlin claim „I Ty zostań bohaterem” związany jest bezpośrednio z koniecznością poczucia szacunku i uznania, które stanowią czwarty element piramidy.
Zdj. 1. Screen reklamy Leroy Merlin „I Ty zostań bohaterem w swoim domu”. Źródło: youtube.com
Na wykorzystanie insight’u konsumenckiego zdecydowała się również firma ubezpieczeniowa Prudential. Przedstawiony slogan w ich kampanii reklamowej „Dla matki dziecko zawsze pozostanie dzieckiem” zawiera w sobie wyraźną funkcję emotywną, która stanowi jedną z cech dobrego „rozpoznania potrzeb”. Relacja pomiędzy matką a dzieckiem jest przez społeczeństwo uznawana za „najczystszą”, przy czym bezinteresowną. Odwoływanie się do niej sprawia, że odbiorca rezonuje z komunikatem i uznaje go za prawdziwy.
Zdj. 2. Screen reklamy Prudential „Grown up”. Źródło: youtube.com
Marki szczególnie chętnie korzystają z okresu świątecznego, wprowadzając coraz to bardziej wzruszające spoty reklamowe. Jednym z najpopularniejszych producentów odwołujących się do emocji odbiorcy kampanii promocyjnych jest firma Allegro. Zrealizowana przez nich reklama „English for beginners” przedstawia historię dziadka, który uczy się języka angielskiego. Cały spot obserwujemy go powtarzającego angielskie słówka, aby w finale być świadkiem wzruszającego spotkania z mieszkającą za granicą wnuczką. Kampania nie tylko silnie rezonuje z odbiorcą, ale również przedstawioną historią adekwatnie nawiązuje do rzeczywistości.
Zdj. 3. Screen reklamy Allegro „Czego szukasz w Święta?”. Źródło: youtube.com
Insight konsumencki w content marketingu
Obserwacja konsumentów i dogłębna znajomość ich potrzeb to klucz do sukcesu przy przeprowadzanych działaniach marketingowych. Twoje dogłębne rozpoznanie zapotrzebowań grupy docelowej, a także wyszukiwanych przez nią fraz może stać się znaczącą bazą w tworzeniu przyszłego content marketingu. Bez insight’u konsumenckiego nie będziesz miał wiedzy o adresatach swojej komunikacji, co bezpośrednio przełoży się na skuteczność Twoich kampanii. W związku z tym zdefiniowanie cech grupy docelowej będzie najistotniejszym czynnikiem w osiągnięciu najlepszych wyników sprzedażowych i rozpoznawalności marki.
Źródła:
https://chimkowska.com/insight-konsumencki-w-budowaniu-marki/
https://www.komunikujemykompleksowo.pl/czym-jest-insight-w-komunikacji/
https://chimkowska.com/insight-konsumencki-w-budowaniu-marki/)
https://blog.goldensubmarine.com/kampanie-oparte-o-trafny-insight/
https://nowymarketing.pl/a/34368,discord-swietne-miejsce-do-budowania-spolecznosci-i-employer-brandingu