Odkryj, jak skutecznie zachować świeżość swoich materiałów. Czym jest repurposing content i jak go używać?
Z artykułu dowiesz się:
- Czym jest recykling treści?
- Dlaczego warto odświeżać treści?
- Jakie są najczęstsze błędy przy okazji recyklingu treści?
- Repurposing i revamping w recyklingu treści
- Podsumowanie – efektywne wykorzystanie cyklu życia treści reklamowych
Czym jest recykling treści?
Recykling treści polega na wykorzystywaniu istniejących już materiałów w celu stworzenia nowych i świeżych. Dzięki temu w maksymalnie efektywny ekonomicznie sposób wykorzystujemy potencjał drzemiący w już uprzednio opracowanych treściach, oszczędzamy czas i energię oraz docieramy do szerszego grona odbiorców. Wyobraź sobie, że możesz zmienić zapomniany artykuł w serię infografik, podcast lub serię postów. Brzmi ciekawie? Zobacz, jak zrobić to skutecznie!
Rodzaje recyklingu treści
Sposobów ponownego wykorzystania wcześniej stworzonych materiałów jest bardzo wiele, szczególnie jeśli chodzi o content marketingowy. Oto kilka pomysłów na to, jak sprytnie wykorzystywać swoje stare prace:
- Zmiana artykułu blogowego na: post w mediach społecznościowych, e-book, rolkę na Instagramie.
- Podcast: post na blogu, filmik (a często nawet kilka) na mediach społecznościowych.
- Webinar: kurs, artykuł blogowy, prezentacja, post w mediach społecznościowych.
- Praca badawcza: webinar, artykuł na stronę, infografika.
Tutaj ograniczeniem jest głównie wyobraźnia. Pomysłów może być sporo, a bardzo często z jednego materiału możemy stworzyć kilka różnych.
Dlaczego warto odświeżać treści?
Odświeżenie treści przynosi wiele korzyści z punktu widzenia strategii marketingowej. Recykling treści zwiększa bowiem ruch na stronie, wzmacnia widoczność i zasięg obecnych na niej materiałów, a także intensyfikuje reakcje ze strony odbiorców. Dzięki przekształcaniu istniejących już treści w nowe formy dotrzesz do szerszej grupy targetowej. Robiąc to, oszczędzisz czas i środki, jakie bez wątpienia pochłonęłoby tworzenie nowych treści.
W jaki sposób należy ulepszać treści?
Recykling treści to świetna sprawa, jednak kluczowe w tym przypadku jest dostosowanie jej do aktualności w branży i najnowszych trendów. Kwestie, jakie dobrze mieć na uwadze, aby zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce przy użyciu starych treści, to:
- Aktualizacja: kluczowa jest zmiana danych, takich jak dane statystyczne lub badania. Twoje treści nie powinny posiadać przestarzałych danych, to odstraszy potencjalnych klientów. Zadbaj o wcześniejszą analizę aktualności.
- Poprawa SEO: ważne jest wprowadzenie nowych słów kluczowych, aktualizowanie treści, czy stworzenie nowego opisu meta. To sprawi, że Twoje prace zachowają świeżość i będą przyciągać nowych odbiorców.
- Poprawa struktury treści: jeśli treść tego wymaga, można zmienić materiał na bardziej przyjazny dla odbiorcy. Jeśli nowa forma tego wymaga, skróć treść lub pozbądź się niezrozumiałych słów.
- Dodawanie referencji i linków: wzbogacenie treści o linki zewnętrzne oraz wewnętrzne może znacznie polepszyć jej jakość.
- Personalizacja treści: Google “lubi” treści personalizowane, które to odpowiadają na pytania konkretnych grup użytkowników. Dlatego, jeśli wcześniej materiał był wybrakowany w tej kwestii, warto o tę cechę zadbać.
- Poprawa czytelności i języka: najważniejsze jest, aby treść była przyjemna w odbiorze. Dla przykładu, jeśli chcesz, aby Twoja naukowa treść dotarła do szerszego grona osób, możesz zastosować infografiki.
Jakie jest znaczenie recyklingu treści dla SEO?
Recykling jest bardzo korzystny z punktu widzenia SEO. To sposób na poprawę jakości treści, co przekłada się na bardziej eksponowaną pozycję w wyszukiwarkach i większe zaangażowanie odbiorców. Zaktualizowane i odświeżone treści są uznawane przez algorytm jako bardziej wartościowe dla użytkowników.
Zaletami z punktu widzenia SEO są:
- zwiększenie ruchu na stronie,
- dotarcie do nowych klientów,
- atrakcyjność dla algorytmów wyszukiwarek,
- większe zaangażowanie użytkowników,
- używanie treści, które już się sprawdziły.
Jakie są najczęstsze błędy w recyklingu treści?
Odnowiony content marketingowy przynosi wiele korzyści, jednak w trakcie jego odświeżania należy pamiętać, by uniknąć popełnienia błędów, które zaprzepaszczą pozytywne efekty tego procesu.
Do takich błędów należy:
- Brak aktualizacji treści: chodzi w tym przypadku głównie o przestarzałe informacje. Recykling treści jest tutaj bezsensowny, jeśli odbiorca widzi, że dane lub statystyki są nieaktualne.
- Publikacja dokładnie tej samej treści: użycie treści bez wcześniejszego dokonania jakichkolwiek zmian mija się z celem. Co więcej, algorytmy Google źle oceniają witryny, które duplikują treści.
- Niedopasowanie się do nowych odbiorców: jeśli celem są nowi klienci czy czytelnicy, trzeba odpowiednio zareagować na ich potrzeby i zainteresowania. Jest więcej niż prawdopodobne, że będą się one różnić (chociaż trochę) od potrzeb odbiorców oryginalnej treści.
- Utrata oryginalności i unikalności: odgrzewanie w kółko tego samego kotleta, bez dodania odrobiny świeżości, raczej odstraszy niż zachęci. Przykładowo, wykorzystanie dokładnie tej samej treści, aby stworzyć jednocześnie podcast, kurs i wpis na blogu, nie będzie dobrym pomysłem.
- Wykorzystywanie materiałów, które się nie sprawdziły: wykorzystywanie materiałów, które nie przyniosły nam oczekiwanych efektów za pierwszym razem, również mija się z celem. Nawet jeśli znacząco je zmienimy, ich forma lub tematyka w dalszym ciągu może nie być interesująca dla odbiorców.
- Używanie nieaktualnych linków: dodawanie starych linków, pod którymi nic się nie znajduje, zniechęca użytkowników. Takie działanie jest również źle oceniane przez algorytmy wyszukiwarek.
Repurposing i revamping w recyklingu treści
Sposoby ponownego wykorzystania treści dzielimy na dwie kategorie:
- Repurposing: repurposing content to przekształcenie wszystkich posiadanych już materiałów w inne formaty, np. podcastu na wpis na blogu.
- Revamping: revamping to ponowna publikacja tego samego materiału, wzbogaconego o dodatkowe treści, nowe słowa kluczowe lub treści reklamowe. Ten typ recyklingu robi z naszej treści “wampira”. Jeśli regularnie aktualizujemy dane, dodajemy nowe słowa kluczowe czy elementy merytoryczne, nasz content będzie “żył wiecznie”.
To, jaki sposób warto wybrać, zależy od efektu, który chcemy osiągnąć. Repurposing content pomaga w dotarciu do nowych klientów i w szerszym wykorzystaniu istniejących już zasobów. Natomiast odświeżenie treści poprawi ich aktualność i pozycję w wyszukiwarce oraz sprawi, że nasz content “nie zginie”.
Podsumowanie – efektywne wykorzystanie cyklu życia treści reklamowych
Recykling treści to sposób na maksymalnie efektywne wykorzystanie już posiadanych zasobów marketingowych. Pozwala oszczędzić czas i energię. Stanowi także świetny sposób na dotarcie do nowych odbiorców.
Jego skuteczna realizacja wymaga jednak więcej niż tylko kopiowania starych materiałów. Kluczowa jest aktualizacja danych oraz słów kluczowych, a także regularna poprawa merytoryki treści oraz ich wzbogacanie o nowe informacje.
Jeśli podejdziemy do recyklingu w konsekwentny sposób, nasze materiały czeka wzrost widoczności i efektywności oddziaływania na odbiorcę.