Nie ma wątpliwości, że rynek e-commerce rozwija się w Polsce dynamicznie. Świadczy choćby o tym rosnąca liczba sklepów online. Według raportu Bisnode wynika jednak, że tylko 30% z nich działa w internecie dłużej niż osiem lat. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy jest duża (i stale rosnąca) konkurencja, z którą należy borykać się nie tylko za pomocą rozbudowanej oferty czy profesjonalnej obsługi. Obecnie liczy się przede wszystkim: widoczność w sieci. Coraz więcej właścicieli sklepów internetowych ma świadomość jak ogromne znaczenie dla ich działalności ma SEO, a co za tym idzie: unikalne i zoptymalizowane treści. O ile znaczna część z nich decyduje się na stworzenie opisów produktów, to nadawane im nazwy nadal stanowią niemały problem. Jakie to ma znaczenie? A jak prawidłowo tworzyć nazwy produktów?
Jakie znaczenie mają nazwy produktów?
Wielokrotnie wspominaliśmy o tym, jak ogromne znaczenie dla pozycjonowania oraz oddziaływania na ostateczną decyzję klienta mają unikalne opisy produktów. Jednak, aby się z nimi zapoznać, muszą do tego zachęcić najczęściej ich nazwy. Dostarczają one przeważnie informacji na temat podstawowych cech oferowanych towarów. Pełnią więc nierzadko zapowiedź lub maksymalnie skróconą wersję opisu. Na ich podstawie klient może więc szybko stwierdzić czy jest zainteresowany zakupem, a w czym następnie utwierdzi go treść opisu.
Co ważniejsze, nazwy produktów (gdy są jednocześnie nagłówkami H1) stanowią jedne z kluczowych elementów, wpływających na możliwość wyszukania danego towaru w sieci. Z tego powodu powinny posiadać frazę, którą potencjalni klienci mogą wpisać w wyszukiwarkę. Dobrze zoptymalizowane nazwy produktów mogą wpływać na pozycjonowanie:
- strony produktowej,
- stron kategorii oraz podkategorii – obejmujące zbiory właściwie nazwanych produktów,
- podstron, na których wyświetlany jest produkt wraz z nazwą np. artykuły blogowe zawierające jego recenzje lub przytaczającego go jako przykład rozwiązania jakiegoś problemu.
Musimy mieć na uwadze, że poza zdjęciem i ceną, to właśnie nazwa produktu jest najbardziej wyróżniającym się elementem karty produktowej, jak i reklamowych wyników wyszukiwania. W drugim przypadku, stworzenie jej nieumiejętnie nie tylko nie przyniesie zakładanych rezultatów, ale ze względu na płatną kampanię, może wręcz generować straty.
Nazwy produktów – najczęstsze błędy
Pomimo tego, że nazwy produktów ogrywają ważną rolę w pozycjonowaniu oraz w procesie przyciągania uwagi potencjalnych klientów, wiele sklepów ciągle bagatelizuje ich znaczenie. Świadczy o tym ilość popełnianych błędów. Najczęstszym z nich jest używanie w nazwie jedynie numeru produktu lub nieznanej szerokiemu gronu odbiorców nazwy producenta. W ten sposób sklepy pozbywają się korzyści płynących z darmowego ruchu organicznego.
Drugim częstym błędem jest tworzenie krótkich, a zarazem zbyt ogólnych nazw produktów. Obejmują one wówczas typ sprzedawanego towaru w połączeniu z nazwą modelu. Dla przykładu: „Torba Ellen”. Damska czy męska? Brakuje podstawowych informacji np. na tamat materiału czy koloru. Czy taka nazwa produktu: „Skórzana torba damska Ellen w kolorze brązowym” nie mówi więcej?
Za pomocą nazwy można również wskazać na cechę, którą wyróżnia się oferowany przedmiot np. fakt, że jest wykonany ręcznie. Nie oznacza to jednak, że ma ona przybierać formę rozbudowanego opisu. Kolejnym błędem jest tworzenie długich i mało czytelnych nazw produktów. A co gorsze: sztuczne upychanie w nich fraz kluczowych. Należy pamiętać, że takie działanie jest źle postrzegane przez roboty Google’a, a tym samym ma negatywny wpływ na SEO.
Jak tworzyć nazwy produktów?
Podczas tworzenia nazwy dla produktu musimy się dobrze zastanowić: w jaki sposób poszukiwałby go w wyszukiwarce potencjalny nabywca. W tej kwestii z pewnością przyda się także wiedza na temat tego, jakie są zwyczaje zakupowe kobiet i mężczyzn. Użytkownicy wyszukiwarek bardzo często posługują się nazwą własną w połączeniu z jego pożądanymi cechami lub przeznaczeniem. W zależności od rodzaju produktu, do właściwości, które warto zawrzeć w nazwie należą:
- płeć np. zegarek damski,
- kolor np. granatowy kombinezon,
- materiał np. skórzana torebka,
- rozmiar np. sukienka w rozmiarze M,
- unikalna cecha np. fotel handmade,
- cecha typowa dla danej branży np. negatoskop jednoklatkowy.
Przy tworzeniu nazw do produktów w sklepie, w miarę możliwości warto trzymać się określonego schematu np. zawsze zaczynać od nazwy, następnie określić przeznaczenie, właściwości, a na koniec wspomnieć o producencie. Jednolita kolejność pozwoli zachować ład na stronie, a tym samym będzie lepiej odbierana przez użytkowników.
Kolejna sprawa to naturalność. Długi zbitek (na pierwszy rzut oka niepowiązanych ze sobą) haseł nie przekona żadnego klienta do zapoznania się z opisem produktu. Nazwa powinna w możliwie najbardziej naturalny sposób opisywać przedmiot, nawet jeśli odbędzie się to kosztem odmienionej frazy kluczowej.
Jeśli szukasz pomocy w tworzeniu unikalnych opisów produktów wraz z zoptymalizowanymi nazwami, skorzystaj z naszego wsparcia. Nasza agencja content marketingowa z Poznania posiada w swoim zespole doświadczonych i kreatywnych copywriterów, którzy z chęcią podejmą się tego zadania.