W odpowiedzi na współczesny, a co za tym idzie – dynamicznie zmieniający się rynek i niemalże stale rosnącą konkurencyjność, powstają coraz to nowsze strategie – i w konsekwencji – narzędzia marketingowe. Tradycyjne metody reklamowe przestały wystarczać. Jesteśmy na nie odporni. Świat bez reklam nie istnieje, ale te bardzo nachalne już dawno przestały do nas przemawiać. Nadeszła era inteligentnej reklamy – postaw na content marketing w HR.
Teraz sprawdza się przede wszystkim inbound marketing , a więc strategia polegająca na podejmowaniu działań, które sprawią, że klienci sami znajdują nadawcę danego przekazu. Treść jest najbardziej odpowiednim do tego narzędziem, a content marketing jednym z najgorętszych trendów ostatnich lat. Koncepcja ta w branży HR sprawdza się szczególnie.
Content marketing – o co w tym chodzi?
Content marketing to strategiczne podejście marketingowe – i tu zróbmy krótką pauzę. Nie nazwiemy bowiem content marketingiem jednego, wypuszczonego w świat artykułu. Marketing treści nie polega na sporadycznych działaniach, czy jednorazowych akcjach. O content marketingu musimy myśleć w kontekście strategii, a więc działania długofalowego, ponieważ jego najważniejszym celem jest dotarcie do określonej grupy odbiorców, utrzymanie ich uwagi, a w konsekwencji doprowadzenie do pożądanego przez nas działania z ich strony.
Służą temu wartościowe i angażujące treści, odpowiadające na aktualne potrzeby klientów, skupiające ich uwagę, stawiające nas w roli eksperta, osoby, do której można się zwrócić i której warto zawierzyć. Content marketing to przede wszystkim doskonały sposób na komunikację z odbiorcą za pośrednictwem atrakcyjnych i przydatnych dla niego, a także odpowiednio dopasowanych treści. To, co odróżnia go od tradycyjnych metod reklamowych, to w głównej mierze sposób przekazu.
Content marketing nie jest jednostronny. Nie nawołuje wprost do zakupu danego produktu lub usługi. Content marketing prowadzi dialog. Wywołuje u odbiorcy potrzebę, którą jest w stanie zaspokoić zakup. Jego głównym celem jest budowanie długotrwałych relacji z odbiorcą poprzez interakcję oraz angażowanie obydwu stron. Zanim dokonujemy zakupu, chcemy dowiedzieć się czegoś więcej o firmie, produkcie, usłudze. Wolimy samodzielnie decydować o swoich zakupach. Szukamy opinii, czytamy komentarze, sięgamy po recenzje. Oczekujemy rad i wskazówek. Wszystkiemu temu służy marketing treści. A jak odnajduje się contnet marketing w HR?
Content marketing w HR
Content marketing w HR wspiera strategię budowania wizerunku, co w tej branży jest niezwykle istotne. Organizacjom coraz częściej zależy na tym, aby zrekrutowani pracownicy wpisali się w ich kulturę, wyznawali podobne wartości i byli dopasowani pod względem osobowości. Coraz większą uwagę skupia się na benefitach pracowniczych, planowaniu ścieżek karier, odpowiednim doborze szkoleń i rozwoju talentów. To olbrzymie wyzwania, które zmierzają przecież do budowania wizerunku zaufanego pracodawcy.
Musimy pamiętać, że w dobie rynku kandydata, relacja kandydat – pracodawca przypomina tę, panującą w handlu. Kartą przetargową jest w tym przypadku zaufany, wiarygodny i “ekspercki” pracodawca, który może wykorzystać content marketing między innymi w dotarciu do najlepszych kandydatów: od ogłoszeń o pracę, przez opinie na swój temat w Internecie, aż po wartościowe publikacje, dzięki którym kandydaci znajdą to, czego szukają.
Ogłoszenie o pracę stanowi bardzo często pierwsze narzędzie kontaktu pomiędzy kandydatem a pracodawcą. Minęła już era zwykłych ogłoszeń, z nagminnie powielanymi i nic nie mówiącymi sformułowaniami, typu: “atrakcyjne wynagrodzenie”, “młody dynamiczny zespół”. Pierwszy kontakt z kandydatem w znacznej mierze decyduje o sukcesie Waszej zawodowej relacji, dlatego już na etapie ogłoszenia powinieneś zadbać o to, aby wywrzeć na nim dobre wrażenie. Pokaż, co wyróżnia Twoją firmę na tle innych i dlaczego warto w niej pracować. Przedstaw się, opowiedz trochę o sobie. Wyjaśnij, czym dokładnie będzie zajmował się przyszły pracownik. Przykuwająca wzrok infografika? Jak najbardziej!
Dziel się widzą i buduj wizerunek eksperta
Daj się poznać jako ekspert! Dziel się wiedzą, kompetencjami i wskazówkami. Stwórz własny artykuł ekspercki, publikuj treści, które są cenione i poszukiwane, zarówno przez kandydatów, jak i klientów usług HR. Wysokiej jakości treść to dowód na Twój profesjonalizm i autentyczność. Dzięki temu angażujesz swoich czytelników i sprawiasz, że czują się z Tobą związani. Bądź na bieżąco z rynkiem i trendami, przekazuj informacje, które są dla Twojej grupy docelowej najważniejsze. Pamiętaj jednak, aby odpowiednio profilować przekaz. Zupełnie inne treści trafią do pracodawców i specjalistów HR, a jeszcze inne do studentów i absolwentów.
Korzystaj z różnych kanałów oraz narzędzi do tworzenia i dystrybucji treści. Postaw na blogi, infografiki, ebooki i webinaria. Pokaż się w mediach eksperckich. Nie zapominaj o social mediach. Pamiętaj, że środowisko HR jest mocno ukierunkowane na poszerzanie wiedzy, rozwój i wymianę doświadczeń. Decydując się na content marketing w HR musisz postawić więc przede wszystkim na edukowanie, które w tym przypadku może być po prostu naturalną odpowiedzią na potrzeby Twojej grupy docelowej. Skup się na tworzeniu merytorycznych, angażujących i użytecznych treści – tak, aby Twoi czytelnicy chcieli zajrzeć do Ciebie ponownie.