Content marketing i PR – czym są?
Wraz z rosnącą popularnością content marketingu, zainteresowanie public relations maleje. Wykazał to między innymi Marketing Trend Report opublikowany w 2015 roku przez agencje BuzzStream oraz FRACTL. Z tego powodu niektórzy zaczęli wieszczyć koniec PRu i dalszy rozkwit contentu. Jednak czy na pewno powinniśmy zapomnieć o działaniach PR-owych i skupić się wyłącznie na tworzeniu treści? Równoczesne wykorzystanie obu tych strategii może okazać się niezbędnym wsparciem w promocji marki, zwłaszcza, jeżeli weźmiemy pod uwagę łączące je podobieństwa. Zastanówmy się jak połączyć content marketing i PR w jedną całość.
Content marketing to tworzenie wysokiej jakości treści, która przyciąga klientów i angażuje ich do interakcji oraz współtworzenia marki. Pozwala on na rozpowszechnianie rzetelnych informacji na temat produktów czy działań firmy, które jednocześnie są atrakcyjne dla odbiorcy. Natomiast public relations to działania mające na celu budowanie wizerunku marki, zwiększenie jej rozpoznawalności i kształtowanie pozytywnych relacji z otoczeniem. Skupiają się one na wzajemnym porozumiewaniu się z odbiorcami za pomocą sprawdzonych informacji.
Jak połączyć public relations z content marketingiem?
Obie te strategie w pewien sposób się pokrywają, a zwłaszcza cele, do których dążą: zwiększenie świadomości marki, edukowanie i angażowanie odbiorców, zdobywanie ich ufności i lojalności, a także wyróżnienie firmy spośród konkurencji. Content marketing i PR połączone w jedno, długofalowe działanie, mogą stać się motorem napędowym skutecznego promowania marki. Wartościowa, doceniana przez użytkowników treść może znacznie wspomóc wizerunek i osiąganie większego zasięgu. Jednocześnie pozytywny wizerunek w sieci sprawi, że publikowane przez nas treści będą częściej udostępnianie i bardziej zaangażują użytkowników. W takiej sytuacji public relations będzie napędzać content marketing i odwrotnie – to pełna synergia przynosząca korzyść na różnych płaszczyznach.
Content marketing i PR w praktyce
Z roku na rok w sieci jest produkowana coraz większa ilość treści (2,5 tryliona bajtów danych dziennie!*). Jej nadmiar może spowodować to, że zwyczajnie nie trafi ona do potencjalnych odbiorców. W tym miejscu na pomoc może przyjść public relations. Jeśli zbudujemy sobie mocną pozycję oraz wizerunek, wówczas będziemy posiadali odpowiednią siłę przebicia i internauci trafią właśnie na nasz content. Zwłaszcza, jeżeli w zanadrzu będziemy posiadać skuteczne platformy do jego dystrybucji. Odpowiednie działania PR-owe mogą powiększyć grono naszych odbiorców – im więcej osób się o nas dowie, tym więcej stanie się czytelnikami tworzonych przez nas streści.
Dobrym przykładem wyjątkowej symbiozy content marketingu i PRu może być współpraca z influencerami i trendsetterami. Często są oni śledzeni przez tysiące ludzi, którzy korzystają z ich rad i wskazówek. Odpowiednio przeprowadzona kampania, z ciekawym wideo lub artykułem stworzonym przez współpracującego z nami blogera, jednocześnie realizuje założenia zarówno content marketingu, jak i public relations. To dwie pieczenie na jednym ogniu – wartościowa treść połączona ze zwiększeniem pozytywnego wizerunku naszej marki. Warto korzystać z takich rozwiązań, gdyż mogą skutecznie wypromować naszą firmę oraz produkty.
*https://www.domo.com/learn/data-never-sleeps-5?aid=ogsm072517_1&sf100871281=1