Content Marketing — teksty, tłumaczenia, grafiki, Social Media, reklama ADS, pozycjonowanie

Atomizacja contentu – jak uniknąć duplikacji treści?

Atomizacja contentu – jak uniknąć duplikacji treści?

Atomizacja contentu pomaga wykorzystać bazowe materiały, dzieląc je na mniejsze — jest to pomocne, ponieważ znalezienie odpowiedniej  strategii marketingowej spędza sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy. W obecnych czasach nawet merytoryczny content może nie być wystarczający, by zbudować silną markę, która przyciągnie klientów i będzie tym samym generować zyski. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, jakie korzyści dla Twojej firmy niesie wykorzystanie atomizacji contentu. Czy wiesz, co to za proces i jak może wpłynąć na poszerzenie zasięgu treści?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • czym jest atomizacja contentu,
  • z jakimi zagrożeniami się wiąże (kanibalizacja, duplikacja treści) i jak im przeciwdziałać,
  • jak, dzięki content marketingowi, najlepiej wykorzystać potencjał Twoich zasobów.

Czym jest atomizacja contentu?

W czasach pandemii, gdy konkurencja na rynku e-commerce rośnie, niezwykle istotne staje się jak najlepsze wykorzystanie potencjału treści. Z pomocą twórcom przychodzą szerokie działania marketingowe, w tym atomizacja contentu. Definiuje się ją jako zabieg zmierzający do podziału materiału pierwotnego na mniejsze, ale bardziej skoncentrowane i strategiczne fragmenty. Proces ten jest bardzo istotnym elementem składowym skalowania strategii marketingu treści. 

Atomizacja contentu niesie ze sobą jednak ryzyko popełnienia błędów wpływających na spadek pozycji danej domeny w rankingu. Jednym z negatywnych skutków zasługujących na szczególną uwagę jest duplikacja treści. Zjawisko to pojawia się w rezultacie wykorzystania w procesie jedynie zasobów pierwotnych. Atomizację materiału należy więc przeprowadzić, wykorzystując określoną tematykę i pomysł, a nie wyłącznie dane macierzyste

atomizacja contentu
Zdj. 1.
Atomizacja contentu. Źródło: 2x.marketing

Content nie jest obecnie postrzegany wyłącznie jako słowo pisane. Współczesny marketing stosuje jego różne formy takie jak m.in. podcasty, wideo czy infografiki. Wojciech Szymański definiuje content marketing jako „sposób tworzenia takich treści, które są wartościowe, zachęcają, przyciągają uwagę i, przede wszystkim, sprzedają”. Według Szymańskiego sztuką staje się integracja contentu z uwzględnieniem dopasowanej strategii, gdyż bez tego dane giną w tle, jako mieszanina słów i obrazów, pozostawiając konkretną firmę bez żadnych korzyści z publikacji.

Tradycyjny marketing staje się stopniowo niewystarczający. Konieczne bywa zastosowanie daleko idących, nowoczesnych działań na miarę obecnych czasów i wymagań odbiorców. Istotne jest wdrożenie strategii, która podąży za potrzebami współczesnego przedsiębiorcy i konsumenta. Z badań Content Marketing Institute przeprowadzonych w 2021 roku wynika, iż to marketing treści zyskuje strategiczne znaczenie (aż 81% respondentów odpowiedziało, że ich instytucja postrzega go jako koncepcję biznesową – wzrost o 9% w porównaniu z danymi z 2020 roku). Natomiast raport Research Dive ujawnia, iż branża ta w skali globalnej może osiągnąć przychody nawet ponad 137 mln dolarów tylko do 2026 r. 

Temat poruszaliśmy także w artykule Content marketing — trendy w 2021 roku

Warto pamiętać, że podstawą tej strategii jest analiza danych z Google Analytics. Pomocne w tym zakresie są  narzędzia dedykowane SEO, m.in. Semruch, Ahrefs czy Senuto. Ułatwią one optymalizację Twojej domeny oraz umożliwią sprawdzenie jej pozycji w rankingu. Ponadto z ich udziałem dokonasz analizy konkurencji, sprawdzisz oczekiwania konsumentów oraz rozwiniesz się dzięki dostępowi do najlepszych branżowych treści.

Senuto
Zdj.2.
Możliwości narzędzia Senuto. Źródło: Senuto.com

Ciekawe przykłady wykorzystania strategii content marketingowej to m.in.: blog Ty tu urządzisz marki IKEA, kanał YouTube kuchnialidla.pl znanego dyskontu LIDL czy też seria Legendy Polskie od Allegro (krótkometrażowe filmy oraz podążające za nimi e-booki i audiobooki).  

Pisaliśmy o tym w artykule Content marketing, copywriting – najlepsze praktyki

IKEA
Zdj. 3.
Blog IKEA — Ty tu urządzisz. Źródło: TyTuUrządzisz.pl

Aby jak najlepiej wykorzystać potencjał treści, należy stosować wielowymiarowe i długofalowe działania. Odpowiedni kanał komunikacji dopasowany do pierwotnego materiału jest niezbędny. Pamiętaj, że atomizacja infografiki będzie przebiegała odmiennie od postępowania z udziałem nagrania wideo na platformie YouTube czy odcinka podcastu.

Atomizacja e-booka — przykładowy proces:

  • stwórz artykuł na bloga, opierając się na wątku głównym książki,
  • podziel materiał źródłowy na krótsze treści o węższej tematyce i opublikuj je na blogu,
  • napisz tekst uwzględniający odpowiedzi na pytania związane z e-bookiem (tzw. Q&A — Questions and Answers),
  • wyjaśnij szerzej tematykę poruszoną w pierwotnej publikacji, wykorzystaj wideo lub interaktywny quiz,
  • udostępnij wszystkie treści w mediach społecznościowych.

Atomizacja contentu - pomysły
Zdj. 4.
Przykłady atomizacji treści. Źródło: Digital Authority.co

Zagrożenia przy atomizacji contentu

Mimo iż atomizacja contentu wydaje się procesem prawie idealnym, jak wszystko wiąże się z ryzykiem popełnienia błędu, którego ceną może być spadek pozycji Twojej domeny. Jak wspomniano wcześniej, jedno z zagrożeń to duplikacja treści i związany z nią problem z pozycjonowaniem. Konieczne jest unikanie dublowania contentu, gdyż Google potraktuje dany materiał jako spam i powstanie ryzyko spadku pozycji w rankingu. Wykorzystaj programy, które pomogą Ci w weryfikacji treści, np. narzędzie online Plagiarism Search. Pozwala ono zarejestrowanym użytkownikom sprawdzić pod kątem plagiatu bezpłatnie do 300 słów dziennie. Po załadowaniu pliku z tekstem otrzymasz raport, wskazujący procentowy udział zapożyczeń oraz ich źródła.
duplicate content

Zdj. 5. Weryfikacja tekstu. Źródło: PlagiarismSearch.com

Do problemów z pozycjonowaniem może przyczynić się także kanibalizacja treści. Dochodzi do niej wówczas, gdy minimum dwie strony bądź podstrony rzeczonej witryny próbują pojawić się w przeglądarce Google w odpowiedzi na jednakowy ciąg znaków, czyli frazę kluczową. Google jako narzędzie nie jest w stanie zdecydować, która domena będzie dla użytkownika bardziej trafna, finalnie siostrzane podstrony konkurują ze sobą o pozycję. Zjawisko to może wpłynąć na spadek Twojej treści w rankingu, zmianę współczynnika klikalności lub nawet na sprzedaż. Jeżeli dostrzegasz więc „skoki” pozycji, powinieneś w pierwszej kolejności sprawdzić, czy doszło do zjadania się treści. 

Pisaliśmy o tym także w artykule Kanibalizacja słów kluczowych – czym jest i jak jej zapobiec?

Jak poprawnie atomizować treść?

Aby uniknąć wspomnianych powyżej problemów oraz uzyskać jak najlepsze rezultaty atomizacji contentu, należy przeprowadzać ją poprawnie. Zastanów się również, które  produkty tego procesu mogą przynieść Ci największe zyski. 

Wśród wartościowych treści wtórnych znajdują się podcasty online. W ostatnich latach można obserwować gwałtowny wzrost popularności tejże formy przekazu. Storytel zarejestrował w 2021 roku przychody firmy wyższe o 20%. Według raportu Voxnest tylko do kwietnia 2020 roku podcasty na Spotify były odtwarzane o 42% częściej w porównaniu do statystyk sprzed tego okresu. Rok 2021 z kolei zatryumfował wzrostem popularności aż o 94%, a niektóre polskie audycje znalazły się w międzynarodowym rankingu Top 100 podcastów. W czołówce dominują pozycje kryminalne, m.in. Piąte: Nie zabijaj czy też Zagadki Kryminalne.

Pod koniec ubiegłego roku Spotify udostępnił ponadto twórcom nowe narzędzia — Q&A oraz ankiety. Mają one na celu ułatwienie słuchaczom interakcji z autorami, których głos słyszą codziennie w swoich ulubionych podcastach, a twórcom — dotarcie do fanów. Jest to dobry przykład upcyklingu treści – wykorzystania formatu łatwiejszego w odbiorze, który jednocześnie podnosi wartość contentu pierwotnego.

Spotify przejął także firmy tworzące audio Parcast oraz Gimlet Media. Universal wszedł w partnerstwo z Wondery, a gigant Sony kooperuje z Somethin’ Else. Facebook z kolei planuje wprowadzenie na swoich platformach usług audio. Wygląda na to, że marki, będące pionierami tego trendu, mogą stać się jego największymi profitentami. Mimo iż podcasty pod względem technicznym nie są produktem skomplikowanym, to z pewnością na ich sukces będzie wpływała jakość wykonania.

Niezwykle istotnym procesem w strategii content marketingowej jest także dystrybucja treści. Według WhitePress równowartość czasu poświęconego na copywriting należy przeznaczyć na rozpowszechnienie stworzonego materiału. Konieczne jest wykorzystywanie poza owned media również publikacji zewnętrznych w earnedpaid mediach, takich jak portale branżowe czy serwisy regionalne. Prostym i skutecznym przykładem dystrybucji treści może być również wykorzystanie influencerów do zwiększenia znaczenia Twojej marki. Osoba powszechnie znana, z dużą grupą tzw. followersów, pomoże Ci dotrzeć do znacznego grona potencjalnych klientów. Warto więc rozważyć taką formę dystrybucji treści, wprowadził ją już m.in. Empik.

empik

Zdj. 6. Program Partnerski Empiku. Źródło: empik.com

W razie braku doświadczenia bądź choćby pomysłu na adaptację treści pierwotnych, rozważ skorzystanie z pomocy agencji content marketingowych. Znają one zasady SEO i są w stanie wykorzystać materiał w sposób bardziej efektywny w porównaniu do działania firmy w pojedynkę. Ponadto stosują niekiedy autorskie metody kreacji treści, które pozwalają na uzyskanie unikalnych tekstów (np. tworzenie postaci z udziałem aktorów teatralnych czy też budowanie narracji przez scenarzystów gier). Najlepsze agencje content marketingowe nie proponują gotowych rozwiązań.  Priorytetem jest poznanie klienta i indywidualne dopasowanie strategii działania, m.in. poprzez dobór odpowiedniego zespołu, który wyróżnia się kompetencjami  i doświadczenie w danej dziedzinie.

Atomizacja contentu może być świetnym sposobem na zwiększenie zasięgu Twoich treści. Pamiętaj jednak, iż będzie ona skuteczna jedynie, gdy przeprowadzisz ją poprawnie. Błędnie wykonana wiąże się z ryzykiem uzyskania rezultatów odwrotnych niż oczekiwane. Jeżeli nie jesteś pewien, jak zrobić to dobrze, oddaj swój content w ręce specjalistów.

Źródła:
Jason DiNunno, Content Atomization: Why (& How) to Atomize Content in Content Marketing — Digital Authority
Rock Content Writer, Why Content Atomization Is Important To Your Marketing Strategy (rockcontent.com)
Opracowanie zbiorowe, Raport Content marketing 2021 i agencje content marketingowe
Michał Borzyszkowski, Dlaczego duplikacja treści szkodzi stronie? Poznaj przyczyny i rozwiązania — Widoczni.
Dawid Kasprzyk, Co to jest kanibalizacja słów kluczowych? – Strategiczni.pl
Michał Całka, Kanibalizacja słów kluczowych, czyli dlaczego pozycje skaczą — Octamedia
ET, Storytel ze wzrostem 20 proc. – Rynek książki (rynek-ksiazki.pl)
Spotify, Popularność podcastów rośnie w zawrotnym tempie! Spotify prezentuje najnowsze dane (prowly.com)

 

karolina

Karolina Molisak — Copywriterka w Conture
Zwolenniczka ciągłego samorozwoju. Perfekcjonistka, która stawia sobie wysoko poprzeczkę, oczekując od innych podobnego zaangażowania. Z wykształcenia biotechnolog. Zawodowo copywriter i redaktor. Prywatnie miłośniczka zwierząt. Dumna posiadaczka dwóch psów i kota. Amazonka.