Jak wybrać odpowiedni sposób komunikacji z odbiorcą?
Zastosowanie odpowiedniej formy komunikacji skierowanej do naszych odbiorców jest niezwykle kluczowe. To właśnie ona w dużej mierze odpowiada za skuteczność tekstów reklamowych. Na to, jak zwracać się do czytelnika wpływa wiele czynników. Najważniejszym z nich jest określenie naszej grupy docelowej — musimy wiedzieć do kogo piszemy i na co możemy sobie pozwolić. Inaczej napiszemy lifestylowy artykuł dla młodych kobiet, a inaczej przeznaczony dla przedsiębiorców ekspercki tekst dotyczący regulacji prawnych związanych z prawem pracy. Wybór danej formy komunikacji całkowicie zmienia wydźwięk całości, dlatego warto się nad tym dobrze zastanowić. Język, w jakim się komunikujemy, powinien być ściśle związany z charakterem naszej witryny. W zależności od tego, czy jej tematyka jest bardziej rozrywkowa, czy poważna, taka też powinna być nasza komunikacja.
Jak zwracać się do czytelnika? Pisz bezpośrednio!
Bez wątpienia język reklamy, jak i internetu jest zdominowany przez bezpośrednią formę komunikacji z odbiorcami. Jest ona zdecydowanie bardziej „luźna”, co pozwala na utrzymanie świetnego kontaktu np. z młodymi ludźmi, ale nie tylko. Sposób ten wyraźnie skraca dystans, zwiększa zaangażowanie i umożliwia wyróżnienie czytelnika, sprawiając wrażenie, że piszemy tylko i wyłącznie do niego. Doskonale sprawdzą się tu pytania retoryczne, a także zastosowanie języka korzyści. Pisanie na “ty” poza zastosowaniem w obrębie tekstów na blogu, doskonale sprawdzi się również w mediach społecznościowych.
Forma „my” – czy warto jej użyć?
Kolejną popularną formą jest pisanie w pierwszej osobie liczby mnogiej. To przede wszystkim możliwość utożsamienia się z czytelnikiem – zrównanie naszych doświadczeń oraz stworzenie pewnej tymczasowej wspólnoty, zgromadzonej wokół danego problemu. Sposób ten sprawdzi się np. podczas wyjaśniania jakichś zagadnień – czytelnicy nabiorą do nas zaufania, a my będziemy mogli przekuć to w zaangażowanie.
Kiedy wykorzystać oficjalną formę komunikacji?
W niektórych sytuacjach najlepiej sprawdzi się forma oficjalna, pozbawiona bezpośrednich zwrotów do czytelnika. Jeśli chcemy utrzymać pewien dystans, a nasza grupa docelowa to osoby ceniące sobie zachowanie profesjonalizmu i grzeczności, powinniśmy z niej skorzystać. Przykładem tekstu bardziej formalnego mogą być profejsonalne opisy produktów, które najczęściej zwięźle i bezosobowo przedstawiają daną ofertę. To metoda uniwersalna – jeśli nie jesteśmy pewni, w jaki sposób pisać, forma oficjalna będzie najbezpieczniejszym wyjściem.
Konsekwentne pisanie tekstów – dlaczego warto?
Wiedza o tym jak zwracać się do czytelnika jest bardzo istotna. Pamiętajmy, aby pisać jednolicie i nie mieszać różnych form, zwłaszcza w obrębie jednego tekstu. Powinniśmy już na samym początku z góry ustalić jaki charakter będzie miała nasza komunikacja i konsekwentnie się tego założenia trzymać. Jeśli tego nie zrobimy, nasze artykuły staną się chaotyczne i będzie brakować im przejrzystości. Określenie ich charakteru będzie utrudnione, a w konsekwencji doprowadzi to do zniechęcenia do nas naszych czytelników.
Na sam koniec warto zwrócić uwagę na korzystanie z form, które sugerują płeć odbiorców. Jeśli nie jesteśmy pewni, kto dokładnie może nas czytać, postarajmy się nikogo nie urazić i spróbujmy ominąć te formy innymi wyrażeniami.
Szukasz wsparcia w pisaniu tekstów na stronę internetową? Sprawdź ofertę agencji content marketingowej z Poznania!