Content Marketing — teksty, tłumaczenia, grafiki, Social Media, reklama ADS, pozycjonowanie

Czym jest anchor i jak go prawidłowo tworzyć?

Nie ma wątpliwości, że działania z zakresu SEO stanowią absolutną podstawę w procesie promowania marki w internecie. Pomimo powszechnie dostępnej wiedzy na temat pozycjonowania i copywritingu SEO, bardzo często można jednak natrafić na te same błędy. Jednym z nich jest nieprawidłowe tworzenie anchorów. Jak jednak powszechnie wiadomo: pozycjonowanie stron opiera się na dwóch filarach: on-page i off-page, a w każdym z nich linki odgrywają bardzo ważną rolę. Każda osoba zajmująca się copywritingiem SEO, powinna zatem wiedzieć, jak prawidłowo tworzyć anchor tekstu oraz jakich błędów należy się wystrzegać.

jak tworzyć anchor

Co to jest anchor?

Anchor to fragment treści umieszczonej na stronie internetowej, której zadaniem jest wizualizowanie danego linku. W kodzie HTML występuje on między tagiem otwierającym „<a>” i tagiem zamykającym „</a>”. Zwykle spotykany jest w formie tekstu, choć może być nim również obrazek czy materiał wideo. Prościej mówiąc: anchor jest elementem, który po kliknięciu w jego pole, przenosi użytkownika na inną stronę lub podstronę danego serwisu. Powinien zatem informować internautę, co kryje się pod linkiem, zanim ten zdecyduje się odwiedzić określoną witrynę. Bardzo często w odniesieniu do anchor tekstów można spotkać się z zamiennymi określeniami:

  • anchor text,
  • kotwica,
  • treść linka,
  • treść zakotwiczenia.

Dlaczego anchor teksty są tak ważne? Umiejętnie stworzone i prawidłowo osadzone w artykułach blogowych czy rozmaitych treściach na WWW, stanowią jeden z czynników, który ma wpływ na pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania. Pisząc teksty SEO, należy wiedzieć, jak tworzyć anchory, aby nie zaszkodziły one procesowi pozycjonowania, ale także nie wybijały czytelnika z rytmu.

Anchor teksty – podstawowe rodzaje

W trakcie tworzenie treści możemy sięgnąć po różne rodzaje anchorów. Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej: poza fragmentem tekstu, link może być wizualizowany np. za pośrednictwem grafiki. W tym artykule skupimy się jednak na omówieniu kotwic w formie tekstowej. Z tego względu możemy wyróżnić m.in.:

Anchor teksty bez frazy kluczowej:

  • brandowe – tekst, który przenosi użytkownika na stronę docelową, obejmuje nazwę firmy np. „Agencja Conture”,
  • URL – wklejony w całości lub skrócony adres strony/podstrony np. „https://www.conture.pl/cennik/”,
  • zero-match anchor – tego typu zakotwiczenie nie zawiera ani słowa kluczowego, ani frazy nawiązującej do brandu strony podlinkowanej, przy czym bardzo często obejmuje tzw. wezwanie do działania np. „Kliknij tutaj”, „Zobacz tutaj”, „Dowiedz się więcej”.

Anchor teksty z frazą kluczową:

  • Exact-match anchor – słowo kluczowe użyte jest w dokładnym dopasowaniu, przy czym tekst zachowuje swoją naturalną strukturę, ponieważ link zostaje umiejętnie umieszczony we fragmencie treści np. „teksty na zamówienie”,
  • Partial-match anchor – tekst zakotwiczenia obejmuje część określonej frazy kluczowej lub dana fraza została użyta w innej formie np. „pisanie tekstów na zamówienie”.

Warto jednak podkreślić, że obecnie nie zaleca się stosowania anchorów URL, a także coraz częściej mówi się o unikaniu kotwic brandowych. Najbardziej pożądanym rozwiązaniem jest umieszczanie linku w formie fragmentu tekstu np. opisu produktu czy artykułu blogowego. Zadaniem copywritera jest więc naturalne „wplecenie” danego zakotwiczenia, tak aby nie dezorientowało ono czytelnika, a także nie burzyło struktury danej treści. Z kontekstu musi również jasno wynikać, gdzie po kliknięciu przeniesiony zostanie użytkownik.

Jak poprawnie tworzyć anchor teksty?

Anchor a SEO

Przystępując do tworzenia tekstów SEO i umieszczania w nich określonych linków, należy pamiętać o kilku zasadach odnoszących się do anchorów. Przede wszystkim, nie należy stosować ich zbyt dużo, ponieważ takie działanie może zostać odczytane jako spam. W rezultacie takie posunięcie może przynieść efekty odwrotne od zamierzonych, a więc obniżenie strony w wynikach wyszukiwania. Zwłaszcza jeśli dana fraza kluczowa pojawia się w tytule strony, nagłówku H2, anchorze i kilkakrotnie w treści.

Po drugie, musimy zwrócić uwagę na długość anchorów, które stworzyliśmy. Warto, aby nie były one dłuższe niż 60 zzs, a także nie obejmowały więcej niż 4 słowa. Nie bez znaczenia jest również odpowiednie rozmieszczenie odnośników w danym tekście. Warto, aby hiperłącza były umieszczone na początku kodu strony, gdyż wówczas są lepiej odczytywane przez roboty indeksujące. Eksperci radzą więc, aby anchory znajdowały się na górze, w sekcji body. Jeżeli jednak chodzi o różnego rodzaju artykuły, lepiej nie umieszczać ich w leadzie, z tego względu, że ma on na celu zaintrygować czytelnika i zachęcić go do dalszej lektury.  Oczywiście, należy również unikać wstawiania hiperłączy na samym końcu tekstu, co niestety jest często spotykaną praktyką. Ponadto, jeśli w danej treści występuje więcej niż jeden odnośnik, warto nie umieszczać ich obok siebie.

Podstawowe błędy w trakcie tworzenia anchor tekstów

Poza przestrzeganiem powyższych zasad, warto również wystrzegać się błędów, które są najczęściej popełniane w trakcie tworzenie anchorów.

Nienaturalny anchor tekstu

Tak, jak wspomnieliśmy wcześniej: anchor powinien być naturalną częścią zdania w danym tekście. Ponadto, nie może  stanowić zlepku słów kluczowych, na które pozycjonuje się dana strona. Bardzo często w formie zakotwiczenia stosowane są frazy longtailowe lub frazy lokalne. Niestety, nie zawsze wyglądają one naturalnie w tekście, co w konsekwencji może zostać negatywnie odebrane przez czytelnika oraz algorytmy wyszukiwarki. Użycie ich w niezmienionej formie skutkuje tym, że w tekście pojawiają się błędy językowe. Przykładami takich anchorów może być: „agencja copywriterska Poznań” czy „tani fryzjer Kraków. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest użycie ich w prawidłowej formie tzn. „agencja copywriterska w Poznaniu” oraz „tani fryzjer w Krakowie”.

Anchora a brak związku z tematyką wpisu lub strony

Bardzo często zdarza się, że treść anchorów nie ma związku z tematyką wpisu lub strony, na której zostały umieszczone. Wpływa to negatywnie na autentyczność danej witryny, co z pewnością zostanie zauważone przez algorytmy wyszukiwarki. Ponadto, zdarza się również, że treść kotwicy jest zbyt ogólna, a w konsekwencji nie informuje dostatecznie dobrze użytkownika, co kryje się pod danym linkiem. Przykładowo: „profesjonaliści”, „transport” czy „dobry serwis”.

Anchor musi być nie tylko tożsamy z tematem danego tekstu, ale powinien on również odsyłać do strony/podstrony, która jest związana z jego treścią. Jeśli stworzony przez nas anchor brzmi: „meble kuchenne na wymiar”, to nie może on odsyłać do zakładki ofertowej, odnoszącej się np. do sprzedaży akcesoriów kuchennych czy sprzętów AGD. Tworząc treść kotwicy, musimy zawsze zadać sobie pytanie, czy jasno sugeruje ona użytkownikowi, co znajdzie pod danym linkiem.

Frazy sprzedażowe i zbędne „ozdobniki”

Bardzo często w treści anchorów można dostrzec słowa typu: „kupuj”, „najtaniej”, „wyjątkowa oferta” itp. To nic innego, jak hasła sprzedażowe, które mogą być potraktowane przez roboty jako spam. Powinniśmy zatem ograniczyć ich używanie. Dodatkowo, w treści kotwic często można znaleźć określenia, które mają sugerować, że dana oferta odznacza się wysoką jakością. Dla przykładu: „profesjonalne usługi blacharskie”, „najlepsza firma cateringowa”, „nowoczesne usługi leasingowe”). Niejednokrotnie podkreślamy, że określenia typu „najwyższa jakość” czy „profesjonalizm” bez odpowiedniej argumentacji są jedynie wyświechtanym frazesem. W przypadku anchorów ich stosowanie jest bezzasadne. Nie dostarczają one użytkownikowi cennych informacji, a jedynie wydłużają treść kotwicy, co wpływa źle na SEO. Zdecydowanie lepiej użyć zatem takich anchorów: „usługi blacharskie”, „firma cateringowa” czy „usługi leasingowe”.

 

Potrzebujesz wsparcia w tworzeniu tekstów SEO? Nasza agencja copywriterska dostarczy Ci treści, które zostaną pozytywnie odebrane nie tylko przez algorytmy wyszukiwarki, ale i Twoich czytelników.

jak tworzyć anchor na potrzeby SEO