Storytelling w content marketingu ma już od lat stałe i niepodważalne miejsce. Marketing narracyjny, czyli pomysł opowiadania historii w celu stworzenia emocjonalnej więzi z publicznością okazał się dla wielu marek bardzo skuteczną strategią. Jednak – wobec stale rosnącej rywalizacji o uwagę konsumentów – czy storytelling traci na znaczeniu? Przyjrzyjmy się, co oferuje nowa strategia marketingowa, czyli storydoing – i temu, jak może ona potencjalnie zastąpić storytelling w marketingu.
Tworzenie historii a opowiadanie historii
Storytelling to jednokierunkowe podejście do komunikacji, w którym marka opowiada jakąś historię. Taka strategia content marketingowa ma na celu stworzenie emocjonalnego związku z publicznością, budującego pozytywne skojarzenia z marką.
Storydoing to natomiast strategia marketingowa, która koncentruje się na tworzeniu doświadczeń dla odbiorców zgodnych z wartościami i przekonaniami marki. Zamiast po prostu opowiadać historię, storydoing polega na aktywnym angażowaniu odbiorców i dawaniu im możliwości uczestniczenia w historii marki poprzez tworzenie niezapomnianych wrażeń i konkretnie ukierunkowane działania, które widzowie mogą kojarzyć z marką.
Zalety obu podejść
Storytelling pozwala markom łączyć się z odbiorcami na poziomie emocjonalnym. To sprawdzony sposób budowania świadomości marki. Korzyści płynące z wykorzystania storytellingu obejmują ponadto zwiększanie zaangażowania klientów, na których zadziałała opowiadana historia, a to prowadzi do zwiększenia ich lojalności wobec marki.
Storydoing to przykład na rozwój nowych strategii marketingowych, zakładających tworzenie treści w inny sposób niż dotychczas. Jej skuteczność wciąż jest testowana, ale już uwidaczniają się zalety storydoingu. To podejście do tworzenia treści, które wykracza poza zwykłe opowiadanie historii. Storydoing w praktyce to nie tylko zapewnienie odbiorcom silnych i pamiętnych wrażeń, ale też wprowadzanie w życie przedstawianych wartości. Korzyści płynące z wykorzystania storydoingu marki mogą przekuć na głębszą więź emocjonalną ze swoimi klientami i zwiększać ich lojalność, gdyż pokazują, że nie tylko mówią o jakichś wartościach, ale faktycznie się nimi kierują w swoich działaniach.
Storydoing w praktyce
Coraz liczniejsze są przykłady firm wykorzystujących storydoing w strategii marketingowej. Jedną z nich jest TOMS. Firma w ramach kampanii one-for-one za każdą zakupioną parę butów firma przekazywała potrzebującym dzieciom drugą parę. Tak prowadzony content marketing daje klientom poczucie uczestnictwa w faktycznym zmienianiu świata na lepsze. Jak zastosować storydoing w praktyce pokazuje też kampania Coca-Coli „Podziel się colą”, w ramach której firma stworzyła spersonalizowane butelki coli z imionami. Zachęcało to klientów do dzielenia się napojem z przyjaciółmi i rodziną. W ten sposób tworzyli niezapomniane wrażenia, które do dziś są kojarzone z marką.
Podsumowanie
Trendy w content marketingu rozwijają się w kierunku uniwersalnych wartości, ale faktycznie realizowanych. Nie tylko pokazywanych w reklamach. Porównanie storydoingu i storytellingu pokazuje, że nowe podejście pozwala tworzyć jeszcze głębszą więź emocjonalną ze swoimi klientami i silniej zwiększać lojalność wobec marki. Znaczenie storytellingu w marketingu nadal jest bardzo duże, jednak coraz częściej będzie stanowić podwaliny pod faktyczne działania. Klienci coraz częściej oczekują, by wybierane przez nich marki kierowały się konkretnymi wartościami, a tworzenie historii to odświeżająca alternatywa, która może stanowić przyszłość content marketingu.
Jeśli planujesz rozwój strategii content marketingowych swojej firmy i chcesz wiedzieć, jakie podejście wybrać dla swojego biznesu, rozważ skorzystanie z fachowego wsparcia. Nasza agencja marketingowa jest na bieżąco z najnowszymi trendami i technikami. Specjalizujemy się w tworzeniu innowacyjnych i skutecznych strategii marketingowych, które wykorzystując różnice między storydoingiem a storytellingiem pomogą Ci zbudować relacje z odbiorcami.