Polski Ład – nowe zasady w e-commerce?
Polski Ład to program odbudowy polskiej gospodarki po pandemii COVID-19. Został opublikowany przez Prawo i Sprawiedliwość, a jego głównymi założeniami są zmiany o charakterze społeczno-gospodarczym zaplanowane na najbliższe lata. W przedstawionej reformie pojawiły się takie punkty jak m.in. zmniejszenie nierówności społecznych i utworzenie znacznie lepszych warunków do życia dla każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej. Na co głównie wpływa Polski Ład? Zmiany zachodzą przede wszystkim w sferach podatkowych. Transformacje są widoczne w obszarze podatku dochodowego, składki zdrowotnej, opodatkowania rodzin oraz emerytów, ale również właścicieli mieszkań bądź najemców. Co to dokładnie może oznaczać dla Twojej firmy?
Z tego artykułu dowiesz się:
- o wpływie Polskiego Ładu na branżę e-commerce,
- jakie są jego główne założenia,
- kto może na nim stracić lub zyskać,
- w jaki sposób zmieni on rynek e-commerce.
Główne założenia Polskiego Ładu
Polski Ład to nie tylko ogólne zmiany, lecz także sporo nowych reguł w zasadach dotyczących rynku e-commerce – zarówno od strony konsumenckiej, jak i przedsiębiorczej. Wiele osób prowadzących działalność gospodarczą musi obecnie zastanowić się nad najkorzystniejszą dla nich formą opodatkowania. W tym celu niezbędne jest przeprowadzenie stosownej analizy ryzyka biznesowego oraz potencjalnych obciążeń finansowych z tego tytułu, a także ewentualnej możliwości restrukturyzacji swojej działalności. Przedsiębiorcy do wyboru mają kilka dostępnych i zarazem pomocnych rozwiązań, takich jak np. ulgi na ekspansję, CSR lub prototyp.
Zdj. 1. Grafika przedstawiająca zmiany wprowadzone przez Polski Ład. Źródło: cyberfolks.pl
Nowo wprowadzone przepisy, na pierwszy rzut oka, wydają się dosyć neutralne, jednak po analizie wszystkich rozporządzeń można dostrzec potencjalne ryzyko. Należy zatem do zmian tych podchodzić w sposób indywidualny i każdy pojedynczy przypadek dokładnie analizować pod kątem wykonywanej działalności gospodarczej. W określonych przypadkach mogą się one okazać korzystne lub — zupełnie odwrotnie — mieć negatywne skutki. Jak zatem ocenić Nowy Polski Ład? Czy warto wprowadzać modyfikacje w obrębie prowadzonego biznesu?
Zdj. 2. Tabela spodziewanego szacunkowego wpływu Polskiego Ładu na wynagrodzenia osób samozatrudnionych. Źródło: twitter.com/grantthorntonpl
Założenia Polskiego Ładu obejmują zmiany w sferze podatkowej — dotyczące wszystkich osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz tych, które nie mają własnego biznesu. W ich skład wchodzi m.in.: wysokość kwoty wolnej od podatku, naliczanie składki zdrowotnej w ramach obowiązkowego ubezpieczenia oraz obniżenie stawki ryczałtu dla poszczególnych zawodów. Niestety ta ostatnia nie dotyczy działalności związanych z handlem. Jak zatem przedsiębiorca powinien interpretować Polski Ład? Nie należy zapominać, że przynosi on też zmiany w e-commerce.
Pierwszym krokiem, który warto zrobić, jest skorzystanie ze specjalnego kalkulatora, pozwalającego sprawdzić, jak określony podatek z tytułu wykonywanej działalności zmieni się po uwzględnieniu zasad Nowego Polskiego Ładu. Wystarczy wpisać w okienko prognozowane przychody oraz koszty podatkowe swojej firmy. Jako właściciel sklepu internetowego z łatwością dowiesz się, która forma opodatkowania będzie najkorzystniejsza dla Ciebie i Twojego przedsiębiorstwa. Kalkulator można znaleźć m.in. na stronie taxology.co.
Jedną ze zmian związanych z Polskim Ładem jest, uzależniony od dochodu firmy, dodatkowy podatek w ramach składki zdrowotnej. Taka regulacja obejmuje wszystkich podatników i stanowi jedną z największych reform wskazanej ustawy. W związku z tym działalność gospodarcza oparta na prowadzeniu sklepu internetowego staje się znacznie mniej opłacalnym biznesem. Tutaj pomocny okaże się wybór spółki komandytowej, głównie ze względu na fakt, że nie obowiązuje w niej tego typu podatek.
Kolejną możliwością, jaką powinien rozważyć przedsiębiorca, jest ryczałt ewidencjonowany. To szczególnie opłacalne rozwiązanie, gdy jako producent nie przewidujesz zbyt wielu artykułów w swojej ofercie, nie potrzebujesz pomocy w obsłudze zamówień dokonywanych przez klientów oraz nie planujesz zatrudniać pracowników. W ten sposób unikniesz poniesienia jakichkolwiek dodatkowych kosztów związanych z wynagrodzeniem. Obowiązuje tutaj zatem jedynie dokonywanie regularnej ewidencji przychodów. Zanim zdecydujesz się na ryczałt, musisz dokładnie oszacować, jak będą wyglądały ponoszone przez Ciebie w ramach prowadzenia działalności gospodarczej wydatki.
Kto straci, a kto zyska?
Polski Ład to wyjątkowa reforma — wywołuje ona wiele niepokoju wśród przedsiębiorców. Dzieje się tak, ponieważ znaczna jej część ma niekorzystny wpływ na wybrane grupy zawodowe i społeczne, m.in. również pod kątem prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Kto straci w związku z wprowadzeniem w życie Polskiego Ładu?
Zgodnie z szacunkami po wejściu reformy ok. 9,5 mln najmniej zarabiających Polaków nie będzie płacić podatku PIT, dla 6 mln podatników obciążenia pozostaną bez zmian, z kolei ok. 2,6 mln najlepiej zarabiających obywateli zapłaci je znacznie wyższe. Na niekorzyść ustawy wpływa również fakt, że rząd wszystkie szczegóły dotyczące Polskiego Ładu utrzymywał w tajemnicy aż do momentu wprowadzenia go do gospodarki 1 stycznia 2022 roku.
Poszczególni podatnicy po spełnieniu określonych warunków mogą skorzystać ze specjalnej ulgi. Rozwiązanie dla klasy średniej obejmuje wszystkie osoby, które uzyskują wynagrodzenie z tytułu pracy, a ich roczny przychód mieści się w konkretnym progu podatkowym. Dodatkowo osoby zatrudnione na umowę o pracę osiągające roczny dochód w przedziale 70-130 tys. zł brutto otrzymają nową ulgę w podatku PIT. W założeniu jest to sposób na rekompensatę strat wynikających z podwyższenia składki zdrowotnej. Na niekorzyść tego rozwiązania wpływa z kolei fakt, że przekroczenie limitu podatkowego już nawet o złotówkę spowoduje całkowitą utratę wskazanej ulgi.
Zdj. 3. Wykres pokazujący kto zyska, a kto straci na reformie podatkowej Polskiego Ładu. Źródło: next.gazeta.pl
Sam koszt Polskiego Ładu może wynieść aż 22 mld zł i to jedynie z uwagi na wprowadzone reformy podatkowe. Jest zatem niezwykle kosztownym przedsięwzięciem. Według „Dziennika Gazety Prawnej” wydatek przeznaczony na wejście w życie Nowego Polskiego Ładu przekroczy aż 1 proc. ogólnego krajowego PKB. Do całościowych kosztów należy również doliczyć kwestie związane z subwencją wyrównawczą dla samorządów (ok. 3 mld zł), ulgi dla klasy średniej oraz zmiany w ryczałtowym PIT (ok. 4,5 mld zł), kapitale opiekuńczym (ok. 2,1 mld zł), a także w programie mieszkaniowym (ok. 2,5 mld zł).
Jak zmieni się rynek e-commerce?
Polski Ład a branża online? Z analiz wynika, że to niezbyt dobre połączenie. Należy zastanowić się zatem, która forma rozliczeń będzie najkorzystniejsza dla przedsiębiorcy. Eksperci radzą indywidualne przeanalizowanie swojej sytuacji finansowej oraz ryzyka związanego z inwestycjami, a przy tym ewentualną restrukturyzację własnej firmy w celu dostosowania się do nowo obowiązującej reformy podatkowo-gospodarczej. Specjaliści zalecają, aby rozważyć prowadzenie działalności jako spółka komandytowa. Będzie ona jedną z najkorzystniejszych form rozliczeń w związku z podatkiem PIT. Wspólnicy mogą płacić składkę zdrowotną w zryczałtowanej wysokości, dzięki czemu ten rodzaj opodatkowania z pewnością znacznie zyska na popularności w kolejnych latach.
Dla właścicieli sklepów internetowych atrakcyjna może również się okazać tzw. ulga na ekspansję (cross-border) oraz sponsoringowa CSR. Zasadniczo zmiany polegają na możliwości odliczenia kosztów ponoszonych przez przedsiębiorców podczas poszerzania swojej oferty na zagraniczne rynki. Dotyczą jedynie tych, którzy w ciągu dwóch lat zwiększą swoje przychody ze sprzedaży za granicą. Limit całkowitych wynosi aż milion złotych w danym roku podatkowym.
Z kolei ulga na prototyp znacznie wpłynie na obniżenie kosztów produkcji nowego towaru, a następnie — proces wprowadzenia go na rynek. Odliczenie określonych wydatków związanych z testami przed rozpoczęciem czynności produkcyjnych obejmuje aż 30 proc. sumy kosztów. Jednakże wysokość prototypu nie może w roku podatkowym przekroczyć 10 proc. ogólnego dochodu z tego tytułu.
Polski Ład a e-commerce – co dalej?
Jak prezentuje się przyszłość e-commerce w obliczu nowości w prawie? Prognozy wskazują, że wiele osób zajmujących się działalnością sprzedażową w internecie straci przez Polski Ład. Przedsiębiorcy muszą więc poważnie rozważyć najkorzystniejszą dla siebie formę opodatkowania. Wybór dobrze zoptymalizowanego dla danej działalności rozwiązania powinien złagodzić niekorzystne skutki zmian prawa.
Źródła:
https://www.gov.pl/web/polski-lad/o-programie
https://www.rzetelnyregulamin.pl/pl/a/jak-polski-lad-wplywa-na-branze-e-commerce
https://bluemedia.pl/baza-wiedzy/blog/ecommerce/nowy-lad-w-ecommerce-jakie-zmiany-czekaja-sprzedawcow
https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/koszt-polskiego-ladu-to-nawet-15-proc-pkb/yld9jg0
https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8296288,polski-lad-spolka-komandytowa-ryczalt.html
https://www.fxmag.pl/artykul/nowy-lad-w-e-commerce-jakie-zmiany-czekaja-wlascicieli-sklepow-internetowych
Artur Bronicki
Copywriter w Conture — agencji content marketingu i copywritingu.
Na co dzień interesuje się finansami, psychologią oraz językiem angielskim. Ma w sobie dwie osobowości — jest racjonalistą i jednocześnie marzycielem. Stara się łączyć te dwa podejścia do życia, zawsze określa sobie cele i skrupulatnie do nich dąży. Na co dzień zajmuje się copywrittingiem oraz szkoli w zakresie języka angielskiego dzieci i młodzież w każdym wieku.