Z raportu Wojna światów, czyli cała prawda o handlu online i offline, sporządzonego przez Instytut badawczy GfK, wynika, że około 11 mln Polaków decyduje się na zakupy online. Co więcej, wielu konsumentów uważa, że jest to najdogodniejszy sposób nabywania produktów i usług. Efektem rosnącego zainteresowania branżą e-commerce jest coraz większa liczba sklepów online. Te z kolei muszą przyciągnąć uwagę klienta nie tylko konkurencyjną ceną. Kluczową rolę w tym aspekcie ogrywają publikowane treści, a zwłaszcza opisy produktów i kategorii. Jaką powinny mieć długość i co powinny zawierać?
Opisy produktów – jaka długość?
Rozbudowane czy zawierające podstawowe informacje? Wielu właścicieli sklepów od dawna zadaje sobie pytanie: jaka powinna być długość opisów produktowych? Odpowiedź na nie uzależniona jest od kilku czynników. Sam Google nie stawia ograniczeń w zakresie długości tekstów. Dodatkowo, jedni specjaliści uważają, że długie, a zarazem szczegółowe opisy produktów mogą skutecznie przekonać użytkownika do zakupu. Inni z kolei wychodzą z założenia, że internauci zapoznają się z nimi pobieżnie, a ich uwagę przykuwają bardziej elementy graficzne. Oczywiście rola treści wizualnych w content marketingu jest bezsprzecznie ważna. Nie można jednak deprecjonować znaczenia tekstu.
Dwa zdania nie są najczęściej w stanie przekazać użytkownikowi wszystkich informacji o produkcie czy usłudze. Nie zrobi tego także nawet najlepsze zdjęcie. W efekcie użytkownik zaczyna szukać potrzebnych informacji na różnych stronach i finalizuje transakcję w innym sklepie online. Niekompletny opis produktu może więc przyczynić się do utraty dużej liczby potencjalnych klientów.
Mimo to na stronach wielu sklepów pojawiają się opisy produktów liczące od 150 do 300 zzs. Informują one najczęściej co jest przedmiotem oferty, a przy tym zapewniają, że jest to „wysokiej jakości” lub „w przystępnej cenie”. Słowem: nie mówią nic konkretnego. Co gorsze, wielu sprzedawców decyduje się na kopiowanie treści, zwłaszcza specyfikacji technicznej ze strony producenta. Tym samym dopuszczają się (często nieświadomie) przewinienia, jakim jest duplicate content.
Zdecydowanie warto więc postawić na rozbudowane i unikalne opisy produktów, które skutecznie przekonają klientów, a zarazem roboty Google’a. Obecnie coraz więcej właścieli sklepów decyduje się na treści tego typu najczęściej w przedziale od 1000 do 2000 zzs. Warto jednak mieć na uwadze, że tworzenie dłuższych opisów powinno być dobrze przemyślane. Nie stanowią one bowiem miejsca na upychanie fraz kluczowych czy przysłowiowe „lanie wody”. O czym warto pamiętać przy tworzeniu opisów produktów?
Co zawrzeć w opisach produktów?
Rozbudowany opis wcale nie przesądza o tym, że klient skorzysta właśnie z naszej oferty. Co więcej, ściana tekstu czy nielogiczny zlepek fraz może go skutecznie odstraszyć, a przy tym zrazić roboty sieciowe. Jeśli brakuje nam pomysłu, jak opisać produkt, warto sprawdzić co wpisują użytkownicy do wyszukiwarki. To właśnie za jej pośrednictwem internauci szukają porad i kierują bezpośrednie pytania względem określonych przedmiotów czy usług. W ten sposób nasze treści mogą wyprzedzać zapytania potencjalnych klientów.
Ciekawym sposobem na urozmaicenie opisów produktów jest wyróżnienie kilku opinii na ich temat, wystawionych przez naszych dotychczasowych klientów. Warto oczywiście wybrać te, które okażą się przydatne dla użytkownika, a także w pozytywny sposób przedstawiają wykorzystanie produktu. Powinny być one wyróżnione w tekście np. za pomocą czcionki, odrębnego tła czy jakiegoś elementu graficznego. Według raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2018” to właśnie opinie klientów stanowią obecnie dla internautów kluczowy czynnik w doborze sklepu online.
Aby rozbudowane opisy produktów spełniały zakładane funkcje muszą:
- być unikalne (stworzenie opisów dla wielu produktów może wiązać się z dużymi kosztami, niemniej kopiowanie treści, zarówno z innej strony, jak i w obrębie tej samej domeny jest karane przez algorytmy – lepiej postawić na krótsze opisy niż zdecydować się na takie działania),
- odnosić się do konkretnych informacji (bez stosowania zbędnych „zapychaczy” czy oczywistych stwierdzeń – co więcej, najważniejsze informacje warto umieścić na samym początku, ponieważ według badań NNGroup, internauci zapoznają się głównie z tekstem zawartym na początku akapitów),
- być zoptymalizowane pod kątem SEO (słowa kluczowe powinny być jednak stosowane z umiarem, stanowiąc naturalną część opisu),
- odpowiadać na pytania klientów (w tym celu należy określić grupę docelową),
- być przejrzyste (za pomocą formatowania np. podział na akapity, listy uporządkowane, pogrubienia, linki itd. oraz przy użyciu elementów wizualnych np. zdjęć).
Opisy kategorii
Opisy kategorii są bardzo często bagatelizowane przez wielu właścicieli sklepów online. Niesłusznie, bo każdy prawidłowo zoptymalizowany element może wpłynąć na jakość SEO całej strony. Opisy kategorii powinny spełniać te same kryteria, co treści produktowe (wymienione powyżej). Dodatkowo, muszą w uporządkowany sposób zaprezentować, jakie produkty dokładnie się w nich znajdują (np. czy posiadamy coś, czego nie ma konkurencja). Zatem: jak długi powinien być opis kategorii?
Jaką długość powinny mieć opisy kategorii?
Wielu ekspertów doradza, aby po wejściu na zakładkę danej kategorii produkty były wyświetlane above the fold (powyżej linii zgięcia). Oznacza to, że jeśli chcemy umieścić treść w górnej części (nad prezentowanymi towarami), to powinna być ona na tyle krótka, aby użytkownik mógł od razu (bez konieczności przewijania myszą) zobaczyć zawartość oferty. Czy to przesądza o długości opisu kategorii? Zdecydowanie nie. Jeśli zależy nam na bardziej rozbudowanych treściach, które normalnie zajmowałyby sporą część strony, a tym samym mogłyby zniechęcić użytkownika, to możemy:
- podzielić go na kilka elementów, a te następnie umieścić w różnych miejscach (np. na dole strony, po bokach itp.),
- ukryć część treści pod przyciskiem „rozwiń” lub „czytaj dalej” itp.
Coraz więcej właścicieli sklepów zamawia rozbudowane opisy kategorii, ponieważ przynoszą one pewne korzyści. Poza tym, że mogą zaspokoić potrzeby informacyjne klientów, to dają również możliwość:
- wyświetlania się na większą liczbę fraz kluczowych w wynikach,
- naturalnego zamieszczania fraz z długiego ogona (long-tail),
- umieszczenie linkowania wewnętrznego.
Ponadto, rozbudowane (ale przy tym ciekawe i angażujące) treści sprawiają, że użytkownicy spędzają więcej czasu na naszej stronie, co jest również pozytywnie postrzegane przez roboty sieciowe. Z tych powodów na stronach można coraz częściej zobaczyć opisy kategorii liczące około 2-4 tysięcy zzs.
Warto jednak pamiętać, że treści te muszą spełniać wymienione wcześniej kryteria. Rozbudowane, ale niskiej jakości opisy nie przyciągną uwagi klientów, natomiast będą źle odbierane przez Google’a. Jeśli więc nie posiadamy możliwości stworzenia lub budżetu na zamówienie tego typu treści, lepiej postawić na krótsze opisy kategorii (np. do 1000 zzs), ale odnoszące się do powyższych zaleceń.
Chcesz mieć na swojej stronie unikalne opisy produktów i kategorii, które przyczynią się do zwiększenia wyników sprzedaży? Skorzystaj z oferty profesjonalnej agencji copywriterskiej. Dostarczymy treści, które przyciągną uwagę klientów oraz zwiększą Twoją widoczność w sieci.