Coraz trudniej dziś sprzedawać. Powodem jest nie tylko nieustannie rosnąca i coraz częściej przytłaczająca konkurencja, ale i zmieniające się wymagania klientów, którzy podnoszą firmom poprzeczkę coraz wyżej. Nie możemy przecież krzyczeć “kup u mnie” i publikować nachalnych treści reklamowych, wyskakujących niemalże na każdym kroku. (Nie)stety takie rozwiązania nie doprowadzą nas do niczego, a już na pewno nie do sprzedaży. W takim razie co powinniśmy zrobić, by zwiększyć grono klientów? Z pomocą przychodzi content marketing w e-commerce.
Słowa mają moc, czyli content marketing w e-commerce
Każdy z nas potrafi pisać, ale czy każdy potrafi pisać skutecznie? Tworząc różnego rodzaju treści, zarówno artykuły, poradniki, jak i prezentacje czy infografiki, mamy szansę skutecznie dotrzeć do potencjalnych klientów. A to już połowa sukcesu. Drugą jego częścią będzie wzbudzenie zainteresowania i doprowadzenie do sytuacji, w której klient postanowi wybrać właśnie naszą firmę i oferowane usługi. Dobry sprzedawca będzie robił wszystko, by wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i szukał sposobu, które przybliżą go do osiągnięcia celu. Jednym z nich jest content marketing w e-commerce.
Realizowanie kampanii content marketingowych przekłada się na zbieranie leadów, budowanie dobrego wizerunku marki oraz nawiązywanie relacji z nowymi klientami. Za pomocą treści informujemy i uświadamiamy klientów, zapewniając tym samym wsparcie w wyborze korzystnego rozwiązania. E-commerce wymaga od nas profesjonalizmu i kreatywności w doborze treści pojawiających się w prowadzonym sklepie. Całość musi być nie tylko spójna, ale i zachęcająca do zakupu. Publikowanie wysokiej jakości treści będzie argumentem przemawiającym za rzetelnością sklepu i fachowym podejściem osób go prowadzących.
Dystrybucja treści to podstawa!
Content marketing w e-commerce to jedna z metod otwarcia się na klienta i propozycja kompleksowej opieki. Musimy pamiętać o tym, że marketing treści nie ogranicza, a przynajmniej nie powinien ograniczać się do samego wytwarzania materiałów.
Nawet najlepszy artykuł czy infografika tworzona przez wiele godzin nie przyniosą oczekiwanego rezultatu, jeśli nie podzielimy się nimi z innymi. Kluczem do sukcesu jest dystrybucja i zaplanowanie, przez jakie kanały komunikacyjne chcemy dotrzeć do naszych odbiorców. Prowadząc sklep internetowy możemy skorzystać z opcji prowadzenia bloga firmowego, o którym wspomnimy za moment, ale nie tylko. Dobrym pomysłem będzie nawiązanie relacji z mediami branżowymi i publikacja materiałów na stronach zewnętrznych. Niezależnie od tego, w jakiej branży pracujesz, z pewnością znajdziesz media – w postaci stron internetowych, magazynów czy e-booków – w których będziesz mógł zaistnieć jako ekspert. Pokaż, że posiadasz wartościową wiedzę, dzięki której wzbudzisz zaufanie odbiorców i dasz im jasny komunikat, że znasz się na tym, co robisz. Osoba, która przeczyta opublikowany artykuł z Twoją wypowiedzią zapamięta nazwę firmy i wróci do niej, jeśli będzie szukała odpowiedzi na pytanie lub jeśli pojawi się konkretna potrzeba konsumencka.
Jakie materiały warto stosować w kampaniach content marketingowych dla e-commerce?
Content marketing to nie tylko tekst, choć ten w ramach długofalowych strategii contentowych wykorzystywany jest na najszerszą skalę. Do odbiorców przemawiają dziś również angażujące materiały wideo, czy infografiki. Zacznijmy jednak od treści.
Blog firmowy to obecnie najczęściej wykorzystywane narzędzie content marketingowe, które w przypadku branży e-commerce sprawdza się doskonale. Systematycznie pojawiające się wpisy na blogu firmowym mogą przyciągnąć całą rzeszę wiernych czytelników, którzy zamieniają się z czasem w naszych klientów. Blogowe wpisy powinny poruszać ciekawe dla czytelników tematy – najlepiej takie, które stanowią odpowiedź na ich aktualne pytania, problemy i potrzeby, oczywiście w zgodzie z profilem działalności danego sklepu internetowego. Prowadzisz sklep z ubraniami? Zamieszczaj wpisy o aktualnych modowych trendach, pokazuj nowinki, pisz o zaletach danej kolekcji, uwzględniaj praktyczne porady i ciekawe wskazówki. Pamiętaj, że kluczem do dobrego contentu jest . Jeżeli wpleciesz dodatkowo słowa kluczowe w tekst, możesz poprawić pozycję swojej witryny w wyszukiwarce. Zachowaj naturalność – upychane na siłę frazy kluczowe nic tu nie pomogą.
Dziel się wiedzą
Blogowe treści w przypadku sklepów internetowych bardzo często przybierają formę poradników. Warto jednak, aby od czasu do czasu stworzyć odrębny poradnik, najlepiej w formie video lub e-booka. Treści poradnikowe mogą przybierać różne formy i w znacznej mierze decyduje o tym specyfika danej branży. Warto jednak podkreślić, że największą popularnością cieszą się te, które opisują przebieg danego procesu krok po kroku. Postaw na prosty i jasny przekaz – tylko taki trafi do interesującej Cię grupy docelowej. Zrezygnuj z fachowego i zawiłego języka – wczuj się w osobę, która będzie czytać Twój poradnik po raz pierwszy.
Artykuł sponsorowany powinna wyróżniać wysokiej jakości, merytoryczna i angażująca treść, nawiązująca zarówno do profilu Twojego sklepu internetowego, jak i do strony, na której zostanie umieszczona. Przekaz reklamowy w takim artykule może mieć otwarty lub bardziej dyskretny charakter – wszystko zależy od tego, na jaką formę się zdecydujesz.
Materiały wideo uznaje się obecnie za jedną z najlepszych form komunikacji z klientem. Pomagają uzyskać olbrzymie zasięgi przy tak naprawdę niewielkim nakładzie finansowym. Ciekawie zrealizowane, działają na zasadzie “wirusa”. Podobnie jest z infografikami, które Internauci bardzo chętnie udostępniają. Wystarczy postawić na kreatywność i wprowadzić do nich zabawny charakter, by szybko rozprzestrzeniły się w sieci. W przypadku infografik bardzo dobrze sprawdzają się ciekawostki z branży i liczby – one zawsze przykuwają uwagę.
Słowo na zakończenie
Wszystkie wspomniane przykłady i zaprezentowane narzędzia content marketingowe będą doskonałym sposobem na dotarcie do grona potencjalnych klientów. Treści wyróżniające się wysoką jakością połączone z optymalizacją pod kątem SEO pozytywnie wpłyną na widoczność strony w wyszukiwarce, a tym samym na zwiększenie liczby odbiorców szukających w Internecie konkretnych rozwiązań. Jeżeli zależy nam na budowaniu silnej, bezkonkurencyjnej marki sięgnięcie po content marketing będzie niezbędne.